천식 백문백답(기관지 천식 백문백답), Hundred Questions and Hundred Answers on Asthma(Bronchial asthma)
다음은 천식에 관한 질문입니다. 옳으면 “예”, 틀리면 “아니오”라고 응답하시고 그 질문의 답에 관해서는 백문 백답을 참조하세요
(부모도 반의사가 되어야 한다–소아가정간호백과–제22권 아들 딸 이렇게 키우세요 참조).
Q.
소아 천식은 흔한 병이다.
A.
예
Q.
천식은 정서적 문제나 정신 문제로 인해 주로 생기는 병이다.
A.
아니오
Q.
부모들이 자녀를 잘못 양육하면 천식이 생긴다.
A.
아니오
Q.
중증 지속 천식 발작이 급성으로 유발되어 호흡곤란이 생길 때 적절히 치료하지 않으면 생명에도 위험할 수 있다.
A.
예
Q.
아무 전조 증상이 없이, 천식 발작이 갑자기 유발될 수 있다.
A.
예
Q.
천식을 완치시킬 수 있는 치료 방법은 아직 없으나, 천식 발작이 다시 유발되는 것을 예방할 수 있는 예방치료 방법은 있다. 그리고 천식 발작이 유발될 때마다 치료할 수 있는 치료 방법은 많이 있다.
A.
예
Q.
천식 치료에 쓰는 천식 치료 약물은 여러 종류가 있다.
A.
예
Q.
천식을 치료하는 동안 최고 호기 유출 속도(Peak expiratory flow rate/PEFR)를 측정하면 천식 컨트롤이 잘 되어 있는지 알 수 있다.
A.
예
Q.
신생아들과 영아들도 천식을 앓을 수 있다.
A.
예
Q.
흡연하면 흡연으로 천식 발작이 유발될 수 있다.
A.
예
Q.
육체 운동 유발 천식을 앓는 아이들은 육체적 운동을 해서는 안 된다.
A.
아니오
Q.
천식의 증상 징후와 치료 등에 관해 쓴 ‘개인 천식 일기’는 천식 치료에 많은 도움이 된다.
A.
예
Q.
천식 발작 유발인자, 진단, 치료, 예방 등에 관한 천식 정보를 의사로부터 얻어 천식에 관해 공부를 많이 하고 “환아 천식 일기“를 써서 천식을 치료할 때 참조하면 천식을 보다 효과적으로 치료할 수 있나.
A.
천식 발작이 어떤 유발인자로 유발되는지
천식의 증상 징후, 중증도를 알 수 있고
그런 증상의 중증도에 따라 어떻게 치료하는지
천식 발작이 유발되지 않게 어떻게 예방치료를 할 수 있는지
피크 플로 미터(최대 유량계)로 최고 호기 유출 속도를 매일 재는 이유
천식 치료에 쓸 수 있는 약물의 종류와 약리작용
천식을 치료할 때 천식 치료약을 언제, 얼마나, 어떻게 쓰는지
천식 치료약으로 생기는 부작용은 어떤 것이 있는지,
그런 부작용이 생기면 어떻게 대처해야 하는지
천식의 중증도가 심해질 때 어떻게 대처하는지
그 외
단골 소아청소년과 의사가 천식 치료 방법에 관해 글로 써서 환아, 엄마․아빠, 또는 보호자에게 주고 엄마․아빠, 보호자, 환아는 의사의 지시에 따라 치료받고, 엄마․아빠, 보호자나 환자는 천식 치료에 관해 천식 일기를 쓰고 그 일기를 단골 소아청소년과 의사와 환아, 엄마․아빠 및, 또는 보호자가 함께 다시 재검토하는 식으로 천식을 치료해야 효과적으로 천식을 잘 치료 할 수 있다.
미 소아과학회에서는 이렇게 소아 천식을 치료하라고 권장하고 있다.
참조 문헌; New asthma guidelines, Journal watch pediatrics and adolescent medicine. vol 6, number 12. 12/2007
Q.
소아 천식은 얼마나 흔한 병인가? 천식 통계에 관해?
A.
- 소아청소년들에게 생긴 천식을 소아 천식이라 한다.
- 연구에 따라, 사는 나라에 따라 천식 통계가 다르다.
- 미국에서는 10~15%의 소아청소년 (0~18세)들이 천식을 앓는다.
- 소아청소년들에게 생긴 만성 호흡기 질환들 중 가장 흔한 만성 호흡기 질환이 천식이다.
- 나라, 인종, 성별, 연령에 관계없이 모든 연령층에 있는 사람들이 천식을 앓을 수 있다.
- 미국 전 연령층 사람들의 8~12%가 천식을 앓고 있다.
- 미국서 총 1천4백만 명 정도가 천식을 앓고 있다.
- 미 남아들의 10~15%가 천식을 앓는다.
- 미 여아들의 7~10%가 천식을 앓는다.
- 5세 이하 영유아들의 4명 중 1명이 천식을 앓으며
- 소아청소년들이 병원응급실을 방문 치료받는 이유들 중 가장 흔한 이유 중 하나이다. 천식은 소아청소년들에게 심각한 건강 문제가 될 수 있다.
- 미국에서는 천식으로 인해 학령기 아이들이 연간 5~7일 정도 결석하고
- 연 6억 불 정도의 의료비가 들고
- 연간 500명 이상이 사망한다.
- 한국에서는 5세나 그 이하의 영유아들의 4명 중 1명이 천식을 앓는다. 미국의 통계와 거의 같다. (최근 한국 천식 알레르기 협회의 보고)
Q.
천식은 정서 장애나 정신 질환의 일종에 속하나
A.
- 천식은 정서 장애도 아니고 정신 질환도 아니지만 우울, 긴장, 불안, 또는 스트레스 등 정신적 정서적 문제가 있는 소아청소년들에게 천식 발작이 더 잘 유발될 수 있다.
- 그런 정신적 문제가 있는 아이들에게 천식 발작이 유발되면 증상 징후가 더 심해질 수 있고 천식이 잘 치료되지 않을 수 있다.
Q.
어떤 아이들은 천식을 앓고 다른 어떤 아이들은 천식을 앓지 않는 이유는 무엇인가
A.
- 천식을 앓는 소아청소년들은 천식을 앓을 수 있는 유전인자를 지니고 태어난다.
- 간헐 천식이 있는 아이들에게 천식의 증상 징후가 하나도 없는 동안 아무런 천식의 증상 징후도 없고 천식이 없는 다른 아이들과 똑같이 건강하게 자라고 일상생활을 할 수 있는 것이 보통이다.
- 천식 유전인자를 지니고 태어난 아이들이 천식 유발인자나 항원에 접촉되면 천식 발작이 유발되면서 천식의 증상 징후가 나타나는 것이 보통이다.
Q.
부모가 자녀를 잘못 양육하면 자녀에게 천식 발작이 유발될 수 있나
A.
- 부모가 불안하거나 스트레스를 많이 받거나 흡연할 때 자녀들에게 천식 발작이 더 자주 유발될 수 있으나 반드시 그렇지는 않다.
- 집안이 불결하거나 집 먼지 좀 진드기가 많이 자라든지, 개나 고양이 등의 애완동물을 집안에서 기르거나 알레르기 질환을 잘 유발시킬 수 있는 음식물을 가리지 않고 먹을 때 그 집안 소아청소년 자녀들에게 천식 발작이 더 잘 유발될 수는 있다.
Q.
천식으로 인해 생명이 위험할 수 있나요
A.
- 천식의 증상 징후의 중증도와 다른 여러 가지 조건에 따라 천식을 간헐 천식, 경도 지속 천식, 중등도 지속 천식, 중증 지속 천식으로 나눌 수 있다.
- 또 급성으로 유발되어 천식을 앓는 급성 천식도 있고, 만성으로 앓는 만성 천식도 있다.
- 저자는 수십 년 동안 천식으로 고생하는 소아청소년들을 많이 치료했던 경험이 있지만, 아직까지 천식으로 사망한 소아청소년을 한 번도 본 적이 없다.
- 중등도 지속 천식 발작이나 중증 지속 천식 발작이 갑자기 심하게 유발될 때, 또는 천식 지속상태(천식중적상태) 천식을 적절히 치료하지 않으면 생명을 위협할 수 있고 사망할 수 있다. 미국에서는 연간 500명 이상이 천식으로 사망한다.
Q.
천식으로 학교에서 수업 지장도 생길 수 있나
A.
미국 학생들은 천식으로 연간 5~7일 정도 결석하고, 일부의 학생들은 학교 체육 시간에 다른 학생들과 같이 육체적 운동을 할 수 없다.
그러나 천식을 앓는 아이들의 대부분은 학교체육과 학교생활을 정상적으로 할 수 있다.
Q.
천식 발작이 급성으로 유발되기 전에 천식 발작이 유발될 것이라고 예측할 수 있는 어떤 천식 전징이 있나
A.
- 천식 발작이 급성으로 유발되기 전에 천식 발작이 유발될 것이라고 예측할 수 있는 뚜렷한 전징이 나타나지 않는 것이 보통이다.
- 급성 천식 발작이 유발되기 바로 전에 기침을 조금 하기도 하고, 인두에 소양감이 있을 수 있고,
- 가슴이 답답하고 숨쉬기가 조금 곤란한 증상 징후가 생길 수 있다.
- 이런 증상 징후들을 천식 전징이라고 할 수 있고, 천식 발작이 유발됐을 때의 최초 증상 징후라고 할 수 있다.
- 천식 발작이 급성으로 유발되기 전에 이런 증상들이 나타날 수 있다.
- 그렇지만 영유아들에게 그런 천식 전징과 비슷한 증상 징후가 생겨도 그런 증상 징후가 있다고 호소하지 않고 보챌 수 있다.
- 영유아기 이후 학령기나 사춘기 아이들이나 성인들은 천식 발작이 급성으로 유발되기 바로 얼마 전 앞서 설명한 천식 전징을 호소하기도 한다.
- 급성 천식 발작이 완연하게 유발되기 전 천식 전징과 비슷한 증상 징후들이 생길 때 천식 치료약으로 적절히 치료하면 천식 발작이 더 이상 급성으로 유발되지 않거나 천식 발작이 경미하게 유발될 수 있다.
Q.
간헐 천식을 앓는 아이들에게 천식의 증상 징후가 항상 있나
A.
간헐 천식 발작이 유발되어 천식을 앓았던 과거 병력이 있는 아이들에게 천식 발작이 다시 유발되어
사진 골든 라드
Copyright ⓒ 2013 John Sangwon Lee, M.D., FAAP
있지 않는 동안에는 기침도 않고, 쌕쌕거리면서 숨을 쉬지도 않고 천명이 나지도 않고, 숨을 가쁘게 쉬지도 않고, 천식이 없는 보통 아이들이 평소 활동하는 것과 똑같이 건강하게 활동하고 성장하는 것이 보통이다.
천식 발작이 유발되지 앓으면 천식의 증상 징후가 하나도 없는 것이 보통이다.
Q.
천식 발작의 유발인자란 무엇인가
그림으로 보는 천식 발작, 천식 발작 유발 항원과 인자, 치료
그림 190. 그림으로 본 천식 발작, 천식 발작 유발 항원과 인자와 치료
참조문헌-Journal of respiratory diseases. Vol.13, #10 소아가정간호백과
- MBP; 주요 호염기구 세포독성 효소(호염기구 (Major basophilic protein)가 분비되고
- PAF:혈소판활성화 인자(Platelet-activating factor, PAF)
- Leukotriene:류코트리엔 ▴그림 234. 그림으로 본 천식 발작, 천식 발작 유발 항원, 유발인자 치료. 참조문헌-Journal of respiratory diseases.Vol.13, #10 소아가정간호백과
A.
- 천식 발작을 유발시키는 인자를 천식 유발 인자라고 한다. 타고 날(타고날) 때부터 천식을 앓을 수 있는 천식 소질 인자를 가지고 있다.
- 천식 유발인자를 구체적으로 열거하면
- 바이러스성 상·하기도 감염병을 일으킬 수 있는 감기 바이러스나 독감 바이러스 등,
- 초목의 꽃가루,
- 곰팡이, 몰드,
- 집 먼지 진드기(집 먼지 좀 진드기), 집 먼지,
- 바퀴벌레,
- 일기의 변화,
- 찬 공기에 노출,
- 유기 화학물질이나 무기 화학물질,
- 담배연기,
- 짐승의 털, 비듬과 침, 깃털
- 우유나 견과류, 달걀 등의 음식물,
- 분노나 스트레스,
- 웃음이나 울음 등 감정의 변화,
- 육체적 운동,
- 아스피린 등 약물,
- 위 식도역류
- 그 외
- 이와 같이 천식 발작을 유발시킬 수 있는 인자들을 통틀어 천식 발작 유발 인자라고 한다.
- 천식을 앓을 수 있는 소질, 즉 유전인자를 가진 소아청소년들이 천식 발작 유발인자를 접할 때 그 유발인자로 소아청소년에게 천식 발작이 유발될 수 있다.
Q.
천식은 완치될 수 있나
A.
천식을 완치시킬 수 있는 치료 방법은 아직 없다.
그러나 천식 발작이 유발되었을 때 생긴 기침, 천명, 숨 가쁨, 호흡곤란 등의 증상들을 잘 치료할 수 있는 치료 방법과 천식 치료 약물들은 많이 있다.
“천식을 치료 한다“는 말도 쓸 수 있지만 많은 문헌은 천식 치료란 말 대신 “천식 컨트롤“이란 말을 쓰기도 한다.
천식을 잘 컨트롤하면 천식이 없는 사람들과 같이 건강하게 살 수 있다.
Q.
천식 발작이 유발되지 않게 예방할 수 있는 방법이 있나
A.
천식 발작이 유발되지 않게 예방할 수 있는 여러 가지 예방 방법이 있다.
천식 발작을 유발시킬 수 있는 유발인자를 피하거나 제거해 천식 유발 인자에 더 이상 노출되지 않게 환경 컨트롤을 잘해 천식 발작이 유발되지 않게 해 천식을 예방하는 방법도 있다.
클로몰린제 등 천식 발작 유발 예방약으로 천식 발작이 유발되지 않게 예방하는 방법도 있다.
그러나 천식 발작이 유발되지 않게 해 천식을 완전히 예방할 수 있는 방법은 아직까지 없다.
Q.
천식을 앓는 소아청소년 자녀들의 부모들은 천식 발작이 유발되어 천식을 앓기 전에 천식 발작 유발 기전, 천식 유발 인자, 예방, 치료 등에 관해 많이 공부해야 하는 이유
사진 237. 천식으로 기관지와 세기관지가 수축된 정도와 천식 치료를 받을 때 치료의 효과를
알아볼 때 사용할 수 있는 천식 치료 의료기구. 이 의료 기구를 피크 플로 메터(Peak Flow meter)라고 한다. 이 기구로 최대 호기 유출량을 쉽게 측정할 수 있다.
A.
Parents education is the best medicine이라 했다.
- 부모 교육이 가장 좋은 치료약이고 치료 방법이고 또한 예방법이다.
- 특히, 부모들이 천식에 관한 공부를 많이 해야 한다.
- 천식을 치료할 때, 부모, 소아청소년 자녀, 환아 자신, 의사, 간호사, 학교당국, 병원, 국가와 사회가 다 같이 하나의 천식 치료 팀의 멤버가 되어 합심해 치료해야 천식이 더 효과적으로 치료될 수 있다.
- 부모 자신이나 자녀에게 현재나 과거의 천식병력이 있으면 천식이 무엇인지, 천식의 원인, 유발인자, 증상, 진단, 치료, 예방 등에 관해 공부를 많이 해야 한다. 특히 천식의 치료와 예방에 관해 공부를 더 많이 해야 한다.
- 천식 발작이 소아청소년 자녀에게 급성으로 유발될 때 부모가 급성으로 유발된 천식 발작을 집에서 1차적으로 응급 치료하는 방법도 잘 알아야 한다.
- 천식 발작 유발 인자에는 무엇이 있는지 알아야 하고, 자녀가 그 유발인자에 또 다시 접하지 않게 처치해 천식 발작이 더 이상 유발되지 않게 예방하는 것도 부모의 책임이고 의무이다.
- 천식의 중증도에 따라 즉시 천식 발작 응급치료법을 부모가 알아야 하고 소아청소년 자신도 천식 치료에 관해 잘 알아야 한다.
- 많은 부모들은 인터넷이나 전문 서적을 통해 천식에 관한 지식을 많이 얻어 의사보다 천식에 관해 더 많은 천식 의학 지식을 가지고 있기도 한다.
Q.
천식 치료에 쓸 수 있는 천식 치료 약물에는 어떤 것들이 있나
A.
- 천식 치료에는 다음과 같이 여러 종류로 분류해서 생각해 볼 수 있다.
- 천식 발작으로 수축되어 좁아진 기관지(기도)를 확장시킬 수 있는 기관지 확장제.
- 천식 발작으로 인해 생긴 기관지 염증을 소염시킬 수 있는 항 염증제(소염제).
- 천식 발작이 더 이상 유발되지 않게 예방치료를 할 수 있는 천식 예방 약물.
- 기관지 확장제에는 단시간 내 기관지를 확장시킬 수 있는 단시간 효과 기관지 확장제도 있고
- 장시간 동안 기관지를 확장시킬 수 있는 장시간 효과 기관지 확장제도 있다.
- 기관지 확장제는 경구용 시럽, 알약, 캡슐 등, 흡입용 에어로졸 HFA, 흡입용 분무용 에어로졸 등이 있다.
- 소염제는 경구용 시럽과 알약도 있고 흡입용 건 분말 에어로졸 HFA와 흡입용 분무용 에어로졸 등도 있다.
- 천식 발작이 더 이상 유발되지 않게 예방치료에 쓸 수 있는 약물에는 경구용 시럽과 알약, 흡입용 건 분말 에어로졸 HFA와 흡입용 에어로졸 분무가 있다.
Q.
천식을 앓는 아이들의 최고 호기 유출 속도(PEFR)를 집에서 측정할 수 있는 즉 최대 유량을 측정할 수 있는 기구가 있나
A.
- 피크 플로 미터(최대 유량계/Peak flow meter)로 최대 호기 유출 속도(PEFR)를 집에서나 학교, 또는 병원에서 쉽게 측정할 수 있다.
- 천식 발작이 유발되기 전, 천식 발작이 유발되지 않고 건강하고 천식의 증상이 하나도 없는 상태에서 최대 유량계로 최대 호기 유출 속도를 측정해서 기관지(기도)의 수축의 정도와 천식이 나아가는 정도 등을 알아볼 수 있다.
- 소아들의 일부는 미숙해서 최대 유량계로 최대 호기 유출 속도를 검사하는 방법을 정확히 몰라 이 검사를 제대로 할 수 없는 것이 큰 단점이다. 또 일부의 성인들이나 사춘기 아이들도 최대 호기 유출 속도를 올바르게 재는 법을 몰라 누구든지 이 검사를 사용할 수 없는 것이 단점이다.
- 소아청소년과나 병원 응급실에서 폐활량계(스파이로미터)로 폐 기능을 측정할 수 있다.
Q.
소아기에 때 천식을 앓은 과거 병력이 있는 아이들이 성인이 된 후에도 천식을 앓을 수 있나
A.
- 천식 소질 유전인자를 지니고 태어난 소아청소년들의 대부분이 성장해서 성인이 되기 전에 천식 발작이 유발되어 그로 인해 천식을 앓기 시작하는 것이 보통이다.
- 소아기에 천식을 앓았던 과거 병력이 있는 소아청소년들이 자라서 성인이 된 후 천식 발작이 더 이상 유발되지 않을 수 있고 더 심한 천식 발작이 유발될 수도 있다.
- 소아기에 천식 발작이 한 번도 유발되지 않았던 소아가 성인이 된 이후 처음으로 천식 발작이 우발될 수도 있다.
- 소아 천식을 앓았던 과거병력을 가진 성인들의 대부분은 성인이 된 후에도 천식을 앓는 것이 일반적이다.
- 대부분의 첫 천식 발작은 첫 돌 전에 유발되는 것이 보통이나 성인이 된 후 첫 천식 발작이 유발될 수도 있다.
Q.
흡연으로 기도가 자극되면 천식 발작이 유발될 수 있나
A.
자신의 흡연으로 천식 발작이 유발될 수 있고 본인은 흡연을 하지 않지만 주위 흡연으로 즉 이차 흡연으로 기도가 자극되어 천식 발작이 유발될 수 있다. 이때 생긴 천식은 알레르기 유발 천식 발작이 아니다.
사진 238. 흡연은 백해무익하다.
흡연으로 기도가 자그 받으면 천식 발작이 유발될 수 있다.
.소아청소년들이 흡연을 시작하지 않도록 예방한다.
Copyright ⓒ 2011 John Sangwon Lee, MD., FAAP
Q.
오염된 공기로 천식 발작이 유발될 수 있나
A.
벽난로 연기, 옥외 연기, 또는 오염된 공기 등으로 천식 발작이 유발될 수 있다.
경도 지속 천식을 경미하게 앓고 있는 아이들이 흡연하거나 연기, 또는 오염된 공기 등을 호흡하면 그로 인해 그간 앓고 있던 경도 지속 천식이 중등도 지속 천식이나 중증 지속 천식으로 악화될 수 있고 만성 천식이 급성 천식으로 악화될 수 있고 급성 천식이 만성 천식으로 진행될 수 있다.
천식을 앓았던 과거병력이 있든지 현재 병력이 있는 사람이 흡연하면 천식 발작이 급성으로 유발될 수 있고, 또 경도 지속 천식이 악화되어 중증 지속 천식으로 진전될 수 있고 그로 인해 생명을 잃을 수 있다.
그림으로 본 천식 발작 유발인자
그림 210. 천식 발작을 유발시키는 인자들. 출처; Used with permission from Clinical Educational Aid, Ross Laboratories, Columbus, Ohio, USA
Q.
13살 된 아들이 간헐 천식을 앓았던 병력은 있지만 보통 때는 건강한데 달리기나 축구 등 육체적 운동을 할 때 색색거리고 숨이 가쁘다고 한다.
A.
- 천식을 앓았던 과거 병력이 없는 건강한 아이들이 달리거나 뛰기 등 육체적 운동을 할 때 누구든지 정상적으로 숨이 조금 차는 것이 보통이다.
- 과거나 현재에 천식 병력이 있는 아이들이 달리기나 축구 등 육체적 운동을 할 때 보통 이상으로 더 숨차고 기침하여 그 운동을 제대로 계속할 수 없는 때도 있다. 이와 같이 육체적 운동으로 천식 발작이 유발될 수 있다.
- 육체적 운동을 하기 전에 아무런 천식의 증상이 없는 아이가 육체적 운동을 시작하면 기침하기 시작하면서 숨이 차고 색색거릴 수 있다.
- 천식 병력도 없고 천식을 앓지 않는 또래들은 그런 육체적 운동을 보통으로 끝까지 계속 잘할 수 있지만 육체적 운동 유발 천식이 있는 아이가 육체적 운동을 시작하면 천식 발작이 육체적 운동으로 유발될 수 있고 천식으로 운동을 계속할 수 없는 때도 있다. 이와 같이 육체적 운동을 할 때 발작되는 천식을 육체적 운동 유발 천식이라 한다.
- 크로몰린과 네도크로밀–소염 작용제(염증 제거제, 항염증제)
사진 241. 인탈(Intal): 흡입용 인탈 에어로졸 HFA
Copyright ⓒ 2011 John Sangwon Lee, MD., FAAP
Q.
육체적 운동 유발 천식을 예방하는 방법이 있나
사진 211. 달리기, 수영, 하이킹, 축구 등 육체적 운동으로 천식 발작이 유발될 수 있다.
Copyright ⓒ 2011 John Sangwon Lee, MD., FAAP
A.
- 육체적 운동 유발 천식이 육체적 운동으로 경미하게 발작되면 대부분의 아이들은 하고 있던 육체적 운동을 계속할 수 있다.
- 육체적 운동을 할 때 천식 발작이 유발된다고 해서 평상시 보통으로 하는 육체적 운동을 일절 하지 못하게 운동 제한을 해서는 안 된다.
- 경미한 육체적 운동 유발 천식의 병력이 있는 모든 아이들이 운동을 시작하기 전에 예방적 천식 치료를 통상적으로 할 필요는 없다.
- 육체적 운동을 할 때 육체적 운동 유발 천식 발작이 심하게 유발되는 소아청소년들이 육체적 운동을 꼭 해야 할 때는 그 운동을 시작하기 15분 전에 흡입용 베타 2 아고니스트 에어로졸 HFA를 2~3회 흡입하든지, 흡입용 크로몰린제 에어로졸 HFA나 분무용 크로몰린제 분무를 운동 시작 30~60분 전에 흡입하든지, 경구용 베타 2 아고니스트를 운동 시작 30~60분 전에 경구로 복용하면 육체적 운동 유발 천식이 어느 정도 예방될 수 있다.
- 육체적 운동 유발 천식 과거 병력이 있는 운동선수가 국가 대표 운동선수가 되기도 한다. 올림픽 출전 운동선수들도 이런 종류의 천식 예방치료 약으로 운동 유발 천식을 예방한다.
Q.
임신으로 천식 발작이 유발될 수 있나
그림 243. 임신 중 고양이나 개를 특히 조심해야 한다.
임신으로 천식 발작이 유발 될 수 있다.
Copyright ⓒ 2013 John Sangwon Lee, MD., FAAP
A.
- 임신으로 천식 발작이 유발될 수 있다.
- 그래서 임신 중 발작된 천식을 임신 유발 천식이란 병명을 붙이기도 한다.
- 임신 중 천식 발작이 심하면 임신부가 기침을 할 수 있고 숨이 가쁘고 색색거리며 천명을 내면서 숨을 쉴 수 있다.
- 임신 중 생긴 증등도(중등도) 지속 천식이나 중증 지속 천식은 흡입용 코르티코스테로이드제 에어로졸 HFA로 치료할 수 있다.
- 이런 적절한 흡입용 코르티코스테로이드제 에어로졸 HFA로 치료해도 태아나 임신부에게 특이한 부작용이 생기지 않는다고 한다.
- 필요에 따라 기관지 확장제인 알부테롤 등으로 임신 중 천식을 치료할 수 있다.
Q. 부모가 천식을 앓으면 자녀들이 천식을 앓을 수 있는 확률은 얼마나 되나
A.
양 부모 중 어느 한 부모가 과거나 현재 천식 병력이 있으면 그 두 부모에게 태어난 자녀가 천식을 앓을 확률은 25%이고,
두 부모 모두에게 과거나 현재 천식 병력이 있으면 그 두 부모들에게 태어난 자녀가 천식을 앓을 확률이 50%이다.
Q.
현재 천식을 앓고 있거나 과거에 천식을 앓았던 병력이 있는 두 부모에게 태어난 자녀가 천식을 앓지 않게 예방하는 방법이 있나
A.
- 천식 병력이 있는 부모에게 태어난 자녀들에게 천식 발작이 유발되지 않게 가능한 한 천식 발작 유발 인자에 접하지 않도록 유발 인자를 제거하거나 피해야 한다.
- 신생아기부터 인공영양을 먹이는 대신 모유를 수유 한다.
- 모유 수유는 적어도 생후 9~12개월까지 한다.
- 또는 생후 9개월 이상 더 오랫동안 엄마의 젖을 먹여 키우고 이유식은 생후 6개월 이전에는 시작하지 않는다.
- 우유, 달걀, 견과류, 초콜릿 등 식품 알레르기를 잘 유발시킬 수 있는 음식물을 될 수 있는 한 먹이지 말고,
- 집 먼지 진드기(집 먼지 좀 진드기)가 자라지 않도록 집안 환경 컨트롤 및 청소를 깨끗이 하고,
- 매트리스 등을 플라스틱 커버로 잘 싸고,
- 개나 고양이 등 애완동물을 집안에서 기르지 말고, 흡연하지 말고, 고정해 까는 카펫 대신 나무 마룻바닥을 깔고,
- 균형 잡힌 음식물을 먹고,
- 적절한 운동을 규칙적으로 하고 평소에 건강관리를 잘하면 천식이 덜 발작될 수 있다.
Q.
5개월 된 아들의 얼굴, 목 등에 아토피 피부염이 나서 코르티코스테로이드제 연고를 의사의 지시에 따라 바른 후 그 피부염이 완전히 낫더니 몇 주 후 재발했습니다. 그러나 감기에 걸리면 그 감기가 10일 이상 계속됩니다. 왜 그런가요.
A.
아토피 체질이 있거나 천식 병력이 있던 아이들이 감기에 걸리면 천식 발작이 유발되기가 쉽다. 이때 천식으로 나는 기침을 감기로 나는 기침으로 오진할 수 있다.
기관지 천식 치료약으로 치료하지 않으면 2~3주 동안 밤낮으로 기침을 계속하는 것이 보통이다. 때로는 숨 쉴 때 가랑가랑 숨소리가 가슴에서 나기도 하고 호기성 천명이 날 수 있으며 아토피 피부염이 재발될 수도 있다.
Q.
아토피 피부염과 천식은 서로 관련 있는 병인가
A.
천식과 아토피 피부염은 일종의 유전성 알레르기 질환에 속한다.
과거에 아토피 피부염을 앓은 병력이 있거나 현재 아토피 피부염을 앓고 있는 소아들의 70%에게 천식 발작이 유발될 수 있는 것이 보통이다.
천식을 앓은 병력이 있는 아이들의 대부분은 아토피 피부염과 알레르기 비염을 함께 동시에 앓는 것이 보통이다.
과거나 현재 병력에 아토피 피부염이 있는 아이들은 앞으로 어느 때인가 천식 발작이 유발되어 천식을 또 앓으리라 추정해도 틀리지 않다.
알레르기 비염의 과거나 현재의 병력이 있는 아이들도 천식을 앓을 가능성이 아주 많다.
Q.
알레르기 샤이너란 무엇인가
사진 244. 알레르기 비염으로 아래 눈꺼풀 피부색이 거무스름하다. 이런 증상을 알레르기 샤이너라고 한다. 위 사진에서 볼 수 있는 것 같이 아래 눈꺼풀에 주름살이 잡힐 수 있다.데니-몰간 주름살(Dennie–Morgan line)이라고 한다.
Copyright ⓒ 2011 John Sangwon Lee, MD., FAAP
사진 244-1. 알레르기 비염으로 아래 눈꺼풀과 바로 그 아래 피부색이 거무스름하게 된다. 이런 증상을 “알레르기 샤이너”라고 한다. 아래 눈꺼풀의 아래에 주름살이 잡힐 수 있다.데니-몰간 주름살(Dennie–Morgan line)이라고 한다.
Copyright ⓒ 2011 John Sangwon Lee, MD., FAAP
A.
얼굴에 타박상을 입은 1~2일 후에 타박상을 입었었던 피부의 색이 거무스레하게 변화될 수 있다. 그 피부색처럼 변화된 피부색을 알레르기 샤이너(Allergic shinners)라고 한다.
Allergic shiners를 ‘사진자’, ‘눈 밑의 검은 반점’, ‘눈 밑의 어두운 원이나 주머니’ ‘안와하 부종과 청색증’, ‘눈 밑의 과다 색소침착’이라고도 한다.
알레르기 비염을 앓는 아이들이나 성인들의 아래 눈꺼풀의 아래 피부색이 거무스레하게 변한다.
눈 아래 안와 가장자리 부위에 있는 정맥 혈관이 알레르기 반응으로 좁아져 정맥혈이 제대로 순환되지 않고 정맥혈이 정맥 혈관 속에 보통 이상으로 더 많이 고여 알레르기 샤이너가 생기는 것이며 착색이 돼서 생기는 것은 아니다.
알레르기 샤이너는 알레르기 비염을 앓는 소아들이나 성인들에게 다 나타나지 않지만 비교적 흔히 나타나는 알레르기 비염의 징후이다.
알레르기 비염이 있을 때 알레르기 샤이너는 일시적으로 나타났다가 그 비염이 다 나으면 샤이너도 자연히 없어지는 것이 보통이다.
알레르기 비염을 앓는 중 감기에 걸려 알레르기 비염과 감기를 동시에 앓거나 어떤 다른 이유로 더 피로하면 알레르기 샤이너는 더 확연히 나타나는 것이 보통이다.
알레르기 샤이너가 있는 아이들의 대부분은 아토피 피부염 및, 또는 천식을 함께 앓고 있든지 과거에 앓았던 아이들에게 흔히 생기는 징후이다.
Q.
9개월 된 아들이 주로 밤에 잘 때 기침을 합니다. 그리고 몇 주 동안 누런 콧물을 줄줄 흘립니다. 소아청소년과 의사 선생님께서는 아이가 잠잘 때 콧물이 콧구멍으로 흘러나오는 대신 비강 뒤쪽 비인두 기도 부분으로 흐를 수 있다고 하셨고 그 콧물이 목안에 있는 인두 기도 부분 쪽으로 흘러서 그 자극으로 인해 기침을 한다고 합니다. 그것이 사실인가요
A.
감기나 축농증, 알레르기 비염, 그 외 다른 상기도 감염병을 앓는 아이들이 누워 있을 때는 콧물이 비인두부 쪽으로 흐르는 것이 보통입니다.
그 콧물로 비인두부가 자극되면 기침을 할 수 있습니다.
이럴 때는 잔잔한 기침을 하고 가래가 섞인, 가슴에서 나오는 심한 기침을 하지 않는 것이 보통입니다.
경도 지속 천식을 경미하게 앓는 아이들의 대부분은 육체적 활동을 많이 하고 거동하는 낮 동안 기침을 조금 더 하든지 조금도 하지 않을 수 있습니다.
밤에 누워 자다가 기침을 더하고 천식의 증상이 더 심해질 수 있습니다.
야간에 야간유발천식으로 기침을 하는 경우를 감기로 기침을 한다고 오진하는 경우도 많이 있습니다.
감기, 축농증, 알레르기 비염과 천식을 동시에 함께 앓을 수도 있고 이때 주로 밤에 기침할 수 있습니다.
Q.
기침을 하게 하는 원인들은?
A.
기침을 하게 하는 흔한 원인은 감기, 축농증(부비동염), 알레르기 비염, 천식, 폐렴, 크루프, 세기관지염 등이다.
기침을 하게 하는 원인을 확실히 알 수 없는 때도 많다.
어떤 원인으로 기침을 하는지 원인을 알아보고 그 원인에 따라 기침을 치료해야 한다. [부모도 반의사가 되어야한다–소아가정간호백과]-제8권 소아청소년 호흡기 질환–기침의 원인 참조.
Q.
경구용 전신 코르티코스테로이드제로 천식을 장기간 치료하면 생명을 위협할 수 있는 전신 부작용이 생길 수 있다는데 사실인가?
A.
경구용 전신 코르티코스테로이드제로 7~10일 이내 치료하면 전신 부작용이 잘 생기지 않는 것이 일반적이나 7~10일 이상 장기간 경구용 전신 코르티코스테로이드제로 치료하면 다음과 같은 부작용이 생길 수 있다.
비만,
성장 지연,
백내장,
생명에 위중한 감염병,
골다공증 등 전신 코르티코스테로이드제 치료로 인한 전신 부작용이 생길 수 있다.
코르티코스테로이드제는 심한 천식 발작을 치료하는 데 없어서는 안 되는 중요한 항소염제로써 경구용 전신 코르티코스테로이드제를 7~10일간 쓰면 부작용이 거의 나타나지 않으며 의사 처방에 따라 필요할 때만 써야 한다.
Q.
흡입용 코르티코스테로이드제 에어로졸 HFA로 장기간 천식 치료를 할 때 전신 부작용이 생기나
A.
부작용이 생길 수 있지만 경구용 전신 코르티코스테로이드제로 장기간 치료할 때 생길 수 있는 부작용보다 훨씬 적게 생기고 또 훨씬 가볍게 생길 수 있다.
일반적으로 의사의 처방에 따라 흡입용 코르티코스테로이드제 에어로졸 HFA로 장기간 흡입 치료하는 것은 비교적 안전하다.
이런 치료로 생길 수 있는 부작용에 대해 찬반설이 있다.
흡입용 코르티코스테로이드제 에어로졸 HFA 장기간 치료를 받을 때도 의사의 지시에 따라 사용해야 한다.
Q.
흡입용 코르티코스테로이드제 에어로졸 HFA로 장기간 천식을 치료하면 어떤 부작용이 생길 수 있나
A.
흡입용 코르티코스테로이드제 에어로졸 HFA로 천식을 치료할 때 흡입용 코르티코스테로이드제 HFA의 치료 용량은 경구용 전신 코르티코스테로이드제 치료 용량보다 아주 적은 용량이다.
흡입용 코르티코스테로이드제 에어로졸 HFA의 최저 치료 용량이나 중등도 치료 용량으로 몇 주 또는 몇 달 동안 장기간 천식을 흡입 치료해도 전신 코르티코스테로이드제 부작용이 잘 생기지 않는다고 한다.
일반적으로, 흡입용 코르티코스테로이드제 에어로졸 HFA로 천식 치료는 일반적으로 안전하고 첫 일 년 동안 치료받았던 소아들의 신장이 연간 1cm 정도 덜 자랄 수 있다고 한다. 참조 문헌; New asthma guidelines, Journal watch pediatrics and adolescent medicine. vol 6, number 12. 12. 2007.
의사의 처방에 따라, 모든 연령층 소아청소년들이나 성인들의 천식 흡입용 코르티코스테로이드제 에어로졸 HFA로 치료하라고 권장한다.
그러나 흡입용 코르티코스테로이드제 에어로졸 HFA을 흡입치료를 장기간 하면 백내장, 성장발육 지연 등의 부작용이 생길 수 있다.
흡입용 코르티코스테로이드제 에어로졸 HFA로 장기간 치료해야 할 때도 의사와 충분히 상의한 후 치료를 시작하고 의사의 처방에 따라 약을 써야 한다.
Q.
8세 된 딸이 과거 2~3년간 겨울만 오면 열은 나지 않는데 기침을 심하게 하고 숨을 가쁘게 쉬면서 폐렴을 한두 번 앓았습니다.
금년 겨울에도 작년에 폐렴 때와 거의 같은 증상이 있는 폐렴을 앓았습니다.
이번에는 다른 소아청소년과 의사한테 데리고 갔더니 폐렴을 앓는 것이 아니고 천식을 앓고 있다고 진단 받았습니다. 천식인지 폐렴인지 확실히 감별 진단하는 방법이 있는지요.
A.
천식을 언제든지 확실히 진단하는 뚜렷한 방법은 없습니다.
친부모 형제자매들 중 누구에게 아토피 체질이 있거나 기관지 천식, 알레르기 비염, 아토피 피부염 등 알레르기 질환이 있는 과거나 현재의 가족 병력이 있거나 그 아이 자신이 아토피 체질이거나 알레르기 비염이나 아토피 피부염 등을 앓은 과거와 현재의 병력을 가지고 있으면 천식을 진단하는 데 많은 도움이 됩니다.
진찰소견, 가슴 X선 검사, 폐 기능검사 등을 종합해서 천식과 폐렴 등 다른 병을 감별 진단하기도 하고 적절한 천식 치료약으로 치료한 후 치료 효과의 결과 등을 참조해서 천식과 폐렴 등을 감별 진단할 수 있다.
Q.
천식 발작이 유발되어 천식을 앓을 때 열이 나나
A.
천식 발작이 유발되어 천식을 앓을 때는 열이 나지 않는 것이 보통이다.
감기나 다른 종류의 바이러스성 상·하기도 염, 또는 세기관지 염 등 바이러스성 호흡기 감염병이나 폐렴 등 박테리아성 감염병 등 합병증과 천식을 동시에 앓을 때는 감염병으로 인한 열이 나는 것이다.
C
사진 192. 알부테롤 성분이 들어있는 흡입용 코르티코스테로이드제 에어로졸 HFA 등으로 천식을 치료할 때 사진에서 보는 것과 같이 앞쪽 입안 속에 조금 넣고 흡입하는 방법도 있고 입술에서 1~2cm 가량 떨어진 거리에서 흡입하는 방법도 있다(HFA는 정량 흡입기)
사진 191. 알부테롤 성분이 들어있는 흡입용 에어로졸 HFA나 흡입용 코르티코스테로이드제 에어로졸 HFA 등으로 천식을 치료할 때 사진에서 보는 것 같이 앞쪽 입안에 조금 넣고 흡입하는 방법도 있고 입술에서 1~2cm 떨어진 거리에서 흡입하는 방법도 있다.
Q.
13세 사춘기 딸이 중등도 지속 천식을 앓고 있습니다. 흡입용 알부테롤 HFA를 매 4~6시간마다 기도 속으로 흡입해서 치료하라고 처방 받았습니다. 그런데 흡입용 알부테롤 HFA를 흡입하는 방법을 잘 모릅니다. 흡입 치료를 올바르게 하는 방법을 설명해 주세요.
A.
흡입용 알부테롤 에어로졸 HFA를 흡입해서 천식을 치료하는 방법을 잘 모르는 아이들과 성인들도 많이 있습니다.
사진 195. 흡입용 알부테롤 기관지 확장제나 흡입용 코르티코스테로이드 기관지 소염제 에어로졸HFA로 흡입치료 할 때 쓸 수 있는 에어로챔버의 일종
Copyright ⓒ 2011 John Sangwon Lee, MD., FAAP
흡인용 에어로졸 (Aerosol) HFA 캐니스터 속 에어로졸 약을 흡입해서 치료하기 전에 사용방법을 자세히 읽어본다. 사용법을 잘 모르면 약사나 의사로부터 사용법을 정확하게 배운다.
흡입 치료를 하기 전에 흡입용 흡인용 에어로졸 HFA 캐니스터(Canister)를 귀 가까이에 들고서 3번 정도 흔들어 그 속에 든 에어로졸 약을 잘 섞는다.
흔들 때 흡인용 에어로졸 HFA 캐니스터 속에 있는 약이 움직여지는 소리를 조심히 들어보고 약이 캐니스터 속에 아직 남아 있는지 확인한다.
입술에서 1~2cm 정도 거리에 흡인용 에어로졸 HFA 캐니스터 흡입 구멍 부분(Mouth piece)을 들고 있는 상태에서(사진 248), 또는 위아래 입술 안 속에 흡인용 에어로졸 HFA 캐니스터 속 약이 나오는 흡입 구멍 부분을 1~2cm 정도 입술 안에 넣고(사진 249) 흡인용 에어로졸 HFA 캐니스터 속 에어로졸 약이 입안을 통해 기도
속으로 흡입해 들어가도록 흡인용 에어로졸 HFA 캐니스터를 작동시킨다.
사진 248, 249와 같이 HFA를 작동시킬 때 흡입용 에어로졸 HFA 캐니스터 속에서 시속 70~80마일 속도로 분출해 나오는 흡입용 에어로졸 HFA를 즉시 기도 속으로 흡입해야 한다.
매번 1회분을 흡입할 때 1회 흡입한 후 1~2분 후에 2~3회 흡인해서 1회분 량을 다 흡입한다. 이때 손으로 눌러 흡입용 에어로졸 HFA 캐니스터를 작동시킬 때와 기도 속으로 흡입하는 때가 서로 일치해야 한다.
처방한 대로 1회분 량을 2~3회 나누어 흡입한 후 입안을 맹물로 헹구어낸다.
처방한 대로 매 4~6시간마다 흡입하든지 하루 3~4번 흡입한다.
흡입치료를 하기 전에 흡입용 에어로졸 HFA약이 나오는 흡입용 에어로졸 HFA 캐니스터 흡입 구멍이 막혀 있는지 자주 확인한다. 그 구멍이 막혀 있으면 흡입용 에어로졸 HFA 캐니스터 속 흡입용 에어로졸이 잘 나오지 않는다. 만일 구멍이 막혀 있는 것 같으면 그 구멍을 흐르는 따뜻한 물로 씻어 뚫어야 한다. (참고로 한 구멍은 캐니스터에 있고 다른 구멍은 캐니스터 안에 있다.)
이렇게 복잡한 사용법 때문에 흡입용 알부테롤 에어로졸 HFA 치료할 수 없는 때도 있다.
Q.
흡입용 알부테롤 에어로졸 HFA를 처방한 대로 기도 속으로 흡입할 때 담배 연기가 입이나 코로 나올 때와 같이 흡입용 약이 입안과 콧구멍에서 나올 수 있나요. 의사의 지시대로 흡입해도 그런데요. 캐니스터 속 흡인용 에어로졸 HFA를 이용해서 치료받을 때 다른 방법으로 흡입할 수 있나요
A.
흡입용 알부테롤 에어로졸 HFA 캐니스터를 “흡입용 기구(흡입용 챔버)(사진251)”에 꽂은 후
흡인용 에어로졸 HFA에 든 흡입용 알부테롤 에어로졸을 그 흡입용 에어로 챔버에 꽂고 그 기구에 달린 마우스 피스를 통해 흡입용 에어로졸 HFA 캐니스터 속에 든 흡입용 약을 흡입해서 천식을 치료할 수 있다.
성인들의 일부나 12세 이하 아이들의 대부분은 흡입용 알부테롤 에어로졸 HFA를 처방한 대로 흡입용 에어로 챔버 기구(사진 251) 없이 제대로 흡입해 치료하려고 노력해도 흡입용 에어로졸 HFA 캐니스터 속 흡인용 에어로졸 약을 제대로 흡입할 수 없다.
흡입용 에어로졸 HFA로 치료를 시작하기 전에 의사나 약사로부터 옳게 흡입해서 치료하는 방법을 배운 후 흡입용 에어로졸 HFA로 흡입치료를 시작하든지 흡입용 에어로졸 HFA 캐니스터만 흡입용 에어로 챔버에 꽂은 후 흡입용 알부테롤 에어로졸 HFA를 흡입해서 천식을 치료할 수 있다.
이 두 가지 방법으로 흡입치료를 할 수 없으면 흡입용 에어로졸 HFA로 천식 치료를 하는 대신 네불라이저 분무로 치료하거나 시럽 천식약이나 정 천식 약 등으로 천식을 치료할 수 있다.
Q.
7세 된 아들이 3개월 전부터 며칠 동안 기침하고 색색거리고 숨을 가쁘게 쉬다가 괜찮다가 또 거의 같게 기침을 해 병원에 데리고 갔더니 천식을 앓는다고 진단받았습니다.
처방받은 천식 치료약으로 치료했더니 그런 증상이 다 없어졌습니다. 2개월 후에 전과 거의 같게 천식을 며칠 동안 또 앓았습니다. 집에서나 학교에서 뛰거나 달릴 때 기침을 하고 숨이 가쁘고 앞가슴이 아프다고 합니다. 혹시 심장에 어떤 이상이 있는 것은 아닌가요?
A.
간헐 천식과 운동 유발 천식이 있는 것 같습니다. 심한 급성 천식 발작이 유발되어 천식을 앓을 때 기침, 호흡곤란, 천명 등의 증상 징후가 나타날 수 있습니다. 간헐 천식을 앓을 때 호흡곤란, 천명 등의 증상 징후가 나타나지 않을 수 있습니다.
기침을 조금 하면서 한쪽, 또는 양쪽 앞가슴이 숨 쉴 때 조금 아플 수 있습니다.
심장 이상으로 앞가슴이 아플 수도 있지만 소아청소년들에게 그런 경우는 아주 드뭅니다.
과거와 현재 천식 병력이 있고, 운동할 때 기침하고 가슴이 아프고, 앞가슴이 아픈 증상이 하던 운동을 중지하면 없어지고 진찰 소견상 심장 등 기관이 모두 정상이기 때문에 육체적 운동 유발 천식으로 앞가슴이 아픈 것 같습니다.
진찰받은 후 심장 이상이 없고 천식으로 가슴이 아프다고 진단을 받았으면 가슴이 아플 때 흡입용 베타 2 아고니스트 에어로졸 HFA 등으로 치료하면 흉통과 기침 등 천식의 증상 징후가 없어지는 것이 보통입니다.
그 후 운동을 할 때 천식 발작이 재발되면 그 증상이 다시 나타날 수 있습니다.
운동을 시작하기 전 예방치료를 하고 운동을 시작하면 더 이상 운동 유발 천식이 생기지 않을 것입니다.
천식(기관지 천식)의 발작의 전체적 기전
그림 6~1. 천식 발작이 유발됐을 때의 기도의 횡단면 및 종단면의 그림.
a-후두, b-기관, c-기관지, d-세기관지(모세기관지), e-평활근, f-폐포, g-모세기관지 벽, h-기도 내 분비물 (가래)(그림 252와 동일)
- 육체적 운동이나 그 외 다른 종류의 천식 발작 유발인자로 기도가 수축할 수 있고 기도 일부가 막힐 수 있다.
- 이때 기관지 확장제로 치료하면 정상적으로 기도가 되돌아갈 수 있다.
- 천식발작이 유발되면 기도염이 생길 수 있고 기도가 부을 수 있지만 천식 증상 징후가 거의 나타나지 않을 수 있고 때로는 나타날 수 있다.
- 이미 천식발작이 유발인자로 생겼을 때 기도염이 생긴데다가 거기에 또 다른 천식 발작 유발인자에 또 노출되면 기도염이 더 심해질 수 있고, 기도가 더 붓고 점액분비가 더 증가되고 결과적으로 기도가 더 막힐 수 있다. Used with permission from Hardy 1992
Q.
6세 된 딸은 2주 전에 간헐 천식이 있다는 진단을 받았습니다. 이웃집 여아는 천식 발작이 급성으로 유발될 때마다 병원 응급실로 급히 데리고 가기도 했습니다. 저의 딸도 그렇게 심한 천식을 앓을까 걱정해요
A.
물론 그럴 수 있습니다.
천식은 간헐 천식, 경증 지속 천식, 중등도 지속 천식, 중증 지속 천식 등으로 나누어집니다.
어떤 종류의 천식 발작이 어느 정도로 심하게 유발되어 심하게 앓을 것인지, 천식 발작이 유발된 후 얼마나 오랫동안 계속 앓을 것인지, 그 예후를 쉽게 확실히 알 수 있는 방법이 없습니다.
간헐 천식은 가장 흔한 천식의 종류입니다.
이웃집 여아는 중등도 지속 천식 발작이 유발되었거나 중증 지속 천식 발작이 유발되었던 것 같습니다.
과거에 간헐 천식 발작이 유발되어 천식을 앓았던 천식 병력이 있는 아이들의 대부분은 그다음 천식 발작이 유발될 때 과거에 앓았던 정도와 거의 같은 정도로 천식 발작이 유발되어 천식을 앓는 것이 보통입니다.
앞으로 또 천식을 앓을 때도 간헐 천식 발작이 유발되어 천식을 앓을 가능성이 더 많이 있습니다.
Q.
13세 된 아들이 3년 전에 경도 지속 천식을 앓았던 병력이 있습니다. 최근 며칠 동안 밤낮 기침을 간간이 하고 가래는 뱉지 않습니다. 시험공부를 할 때는 기침을 더 심하게 합니다. 색색거리지도 않고 정상적으로 숨 쉬고 열도 나지 않습니다.
의사의 진찰소견은 모두 정상입니다. 혹시 경한 야간성 천식을 앓고 있는지 아니면 신경성으로 기침을 하는지요.
A.
불안하거나 스트레스를 받으면 천식 발작이 유발될 수 있습니다.
사춘기 아이들의 대부분은 이성문제, 또래들 사이에 생기는 사춘기 아이들 문제, 학교문제, 장래문제, 자신 신상 문제 등으로 스트레스를 많이 받을 수 있습니다.
어떤 아이들은 다른 아이들보다 스트레스를 더 잘, 더 많이 받고 그로 인해 천식 발작이 자주 유발되어 천식을 자주 앓을 수 있습니다.
아마도 스트레스로 유발된 경증 지속 천식 발작이 생겨 천식을 앓는 것 같습니다.
Q.
천식을 앓을 때 왜 호흡곤란이 꼭 생기나
A.
대개의 경우 호흡 곤란이 생기지만 꼭 생기지는 않습니다.
천식 발작이 유발되어 천식을 앓을 때 기도가 수축하고 좁아집니다.
천식의 종류에 따라 기도 수축의 정도는 다릅니다.
천식이 발작되면 기관지와 세기관지 등 기도가 비정상적으로 수축되어 좁아지고 그 기도에 염증도 생기고 기도 벽 점막층이 붓습니다.
거기다가 점막층에서 점액이 기도 속으로 분비되어 기도 속에 점액이 차면 기도가 더 좁아지는 것입니다.
천식으로 기도가 비정상적으로 좁아질 때 흡입한 공기가 좁아진 기도 속을 통과해 폐포 속으로 충분히 흡입되지도 않고 또 몸속에서 생성된 이산화탄소 등이 폐포 속을 통과해 좁아진 기도를 통과해 몸 밖으로 정상적으로 나갈 수도 없게 됩니다.
그 때문에 보통 때보다 숨을 더 자주 쉬어야 하고 숨이 가빠질 수 있다.
다시 말하면, 입과 비강 속을 통해 들어 마신 공기는→ 인두 강→ 후두→ 기관→ 기관지와 세기관지 속을 통과해서 폐포 속으로 들어가고, 몸속에서 형성된 이산화탄소와 다른 공기가 페포→ 세기관지와 기관지→ 기관→ 후두→ 인두 강→ 코(비강) 속과 입을 통과해 기도 밖으로 나오는 것이 매번 숨 쉴 때 이루어집니다.
천식 발작이 유발되어 천식을 앓을 때는 하기도(후두, 기관, 기관지와 세기관지 등)가 좁아져서 숨을 어렵게 자주 쉬고 호흡곤란이 생깁니다.
경한 간헐 천식을 앓는 동안 기도가 조금 수축돼서 호흡곤란이 조금 생기든지 거의 생기지 않을 수 있습니다.
Q.
천명은 무엇이고 협착음이란 .
A.
폐포 내 공기가 어떤 원인으로든 수축된 세기관지, 기관지, 기관 등 하기도 속을 통해서 힘차게 비강과 구강 밖으로 나올 때 숨소리가 비정상적으로 날 수 있다.
그 비정상적으로 나는 숨소리를 천명이라고 한다.
천식으로 나는 천명은 주로 호기성 천명이다.
비강과 인두 강 등 상기도의 일부가 좁아지면 코를 고는 소리가 날 수 있고, 후두의 일부가 막히면 개가 짖는 소리같이 컹컹거리는 흡기성 협착음이 날 수 있다.
천식으로 기관지와 세기관지의 일부가 좁아지면 색색 소리, 또는 가는 휘파람소리 같은 호기성 천명이 날 수 있다.
대부분의 천명은 양 앞가슴 속에서 양쪽 거의 같은 크기로 나는 것이 보통이나, 때로는 한쪽 가슴에서만 날 수 있다.
옆에 있는 사람이 맨 귀로 들을 수 있을 정도로 아주 크게 천명이 나기도 하고, 의사가 청진기로 조심히 들을 때만 들을 수 있을 정도로 아주 작게 천명이 나기도 한다.
때로는 운동을 할 때처럼 힘 써 호흡할 때만 호기성 천명이 날 수 있다.
천명이 나면 호흡곤란도 함께 있는 것이 보통이다.
Q.
16세 된 딸은 향수나 다른 종류의 화장품, 또는 화학물질 등 고약한 냄새를 맡으면 금방 기침하고 색색거리고 가쁘게 숨 쉽니다. 왜 그런지
A.
유기 화학물질이나 무기 화학물질, 자동차 매연가스, 향수, 또는 담배연기 등을 흡입하거나 그런 냄새를 맡을 때 그로 기도가 수축되고 천식 발작이 유발될 수 있다.
눈 알레르기, 코 알레르기 등도 함께 생길 수 있습니다.
향수 등 화장품 냄새로 천식 발작이 급성으로 유발된 것 같습니다.
Q.
12세 된 아들이 달리거나 심한 육체적 운동을 할 때마다 숨이 차고 기침하고 색색거립니다. 때로는 바른쪽 앞가슴이 뜨끔뜨끔 아프다고 합니다. 왜 그런지요?
A.
전에도 거의 같은 질문과 답변이 있었습니다.
누구든 막 달리거나 심한 육체적 운동을 하면 어느 정도 숨이 가쁜 것은 보통이고 정상적 입니다.
과거나 현재 천식 병력이 있는 아이들이 달리거나 다른 육체적 운동을 할 때 천식 발작이 그 운동으로 유발되든지 이미 앓고 있던 경도 지속 천식이 더 악화될 수 있습니다.
앞가슴 벽에 있는 가슴 근육, 늑골, 신경 등에 생긴 질환이나 횡격막 질환이 있을 때도 가슴이 아플 수 있습니다.
무기폐, 기흉, 폐렴, 늑막 이상, 또는 심장질환 등이 있을 때도 가슴이 아플 수 있습니다.
소아청소년들에게 생기는 흉통의 원인들 중 가장 흔한 것은 천식입니다.
천식으로 기도가 수축될 때 흉통이 생길 수 있습니다.
드물게는, 천식이 있을 때 생긴 무기폐, 기흉 등 합병증으로 흉통이 생길 수 있고 그 합병증으로 흉통이 생길 수 있습니다.
천식을 앓을 때 무기폐나 기흉이 생길 때 숨이 더 가쁘고 앞가슴이 더 아플 수 있습니다.
Q.
11살 된 아들이 잘 먹고 잘 자고 대체로 건강한 것 같습니다. 별다른 이유는 없는데 하루에 여러 번 피로하다고 호소합니다.
병원에서 종합 진찰을 받았는데 아무 이상이 없고 알레르기 샤이너가 있다고 합니다. 그리고 경한 알레르기 비염과 경한 지속 천식이 있다고 진단받았습니다. 피로는 그런 병으로 인해서 생긴다고 하는데 왜 그런가요.
A.
천식이 있으면 기도가 수축되고 정상적으로 숨 쉬지 못합니다.
그래서 산소를 충분히 섭취할 수 없습니다.
그리고 체내에서 만들어진 이산화탄소를 정상적으로 몸 밖으로 내보낼 수 없습니다.
알레르기 비염이 있으면 비강 기도부분이 좁아지기 때문에 좁아진 비강 속을 통해 산소를 충분히 섭취할 수도 없습니다.
아토피 체질을 가진 아이들의 대부분에게 긴장 피로 증후군이 쉽게 생기고 더 피로를 느낄 수 있으며 천식과 알레르기 비염을 적절히 치료하면 덜 피로할 것입니다.
Q.
알부테롤 시럽이나 알약을 복용하면 손이 떨립니다. 뇌에 이상이 생겨 떨리나요.
A.
경구용 알부테롤 시럽이나 알약으로 천식 치료를 할 때, 또는 흡입용 알부테롤 에어로졸 HFA로 천식을 치료할 때는 손이 조금 떨릴 수 있고 심장 박동이 좀 더 빠르게 뛸 수 있습니다.
그런 부작용은 일시적으로 생겼다가 치료약의 약리작용이 없어지면 그 부작용도 없어지는 것이 보통입니다.
계속 며칠 동안 쓰면 더 이상 그런 부작용이 생기지 않는 것이 보통입니다.
그런 부작용이 생기면 일단 의사에게 문의하십시오.
다른 이상이 없이 경미하게 손만 떨리는 증상이 조금 있으면 그 약으로 계속 치료해도 괜찮습니다.
심한 부작용이 생기면 경구용 알부테롤 정이나 시럽으로 천식을 치료하는 대신 흡입용 알부테롤 에어로졸 HFA나 알부테롤 분무로 치료하든지, 또는 알부테롤 이외 다른 종류의 기관지 확장제로 천식을 치료하십시오.
Q.
모유 수유로 아기를 키우면 아기에게 기관지 천식 발작 유발률이 상당히 감소되고 기관지 천식 발작 유발이 예방될 수 있나요
A.
그렇습니다.
모유를 먹고 자란 소아청소년들에게 기관지 천식 발작의 유발률이 상당히 감소되었고, 또 기관지 천식 발작 유발률도 상당히 감소되고 천식 발작 유발이 확실히 예방될 수 있다고 합니다.
Q.
의사의 처방에 따라 단기 경구용 코르티코스테로이드제로 천식을 반복 치료해도 안전한가.
A.
단기간 경구용 코르티코스테로이드제로 천식치료를 반복해 받은 소아들과 그런 식으로 코르티코스테로이드제 치료를 받지 않은 소아들의 골 밀도, 골 대사와 부신 기능 등을 비교 연구한 결과 단기 경구용 코르티코스테로이드제로 반복 치료를 받아도 안전하다는 결론이 나왔습니다.
사용 정도와 빈도로 천식을 치료하는지에 따라 부작용이 다를 수 있습니다.
Q.
과일과 생선을 섭취하면 소아 기관지 천식 발생률이 감소될 수 있나.
A.
그렇습니다.
불가리아 과학자가 7~11세 소아 2만 명을 대상으로 연구한 결과, 과일류 음식물과 생선을 충분히 먹으면 소아 천식, 만성 기침, 천명 등이 유발될 확률이 확실히 감소된다고 합니다.
생선, 과일, 채소류 음식물을 조금 섭취하는 소아들은 많이 섭취하는 소아들보다 기침, 천식 등 호흡기계 증상이 더 많이 발생했다고 합니다.
생선 기름 속에 들어 있는 오메가 3(Omega-3)지방산은
항염증 작용이 있고,
채소와 과일 속에 풍부하게 들어 있는 비타민, 미네랄, 섬유질 등 체내 산화를 방지하고,
박테리아와 바이러스 등 세균과 싸워 이기게 하는 에너지를 공급하고
체내에서 생성되는 독성을 제거하고
면역 기능을 항진시키고
각 계통의 각 기관 벽 내피세포를 튼튼하게 만들어
기관지 천식을 예방하고
호흡기 질환을 감소시킨다고 합니다.
생선류 음식물 섭취를 부적절하게 하면 만성 기침, 천명, 재발성 천명, 겨울 기침을 더 많이 하게 된다고도 합니다.
Q.
만성 축농증(부비동염)을 앓는 아이들의 몇 %가 기관지 천식을 앓을 수 있나요.
A.
30~50%입니다.
Q.
천식 환자들의 몇 %가 단골 소아청소년과 의사로부터 치료를 받는가.
A.
소아 천식 환자들 대부분이 단골 소아청소년과 전문의로부터 천식 일차적 치료를 받습니다.
Q.
천식은 어떤 병인가
A.
기도 속으로 공기가 들어가고 나가는 것에 장애가 있고,
기도가 과민하게 반응하고,
기도 벽 염증이 있는 하기도 질환을 천식이라고 한다.
천식을 변이성 질환(Variable disease)이라고 한다.
Q.
천식이 있으면 어떤 병리적 변화가 생기나.
A.
하기도가 수축되고
기도 벽이 붓고
기도 벽 염증이 생기며
점액층에서 점액이 분비되고
기도 벽 평활 근육이 과다 형성되고 비대해지고
기도 점막층의 표피가 박리된다.
심하면 저산소혈증이 생기고
고 일산화탄소 혈증이 생길 수 있다.
Q.
천식을 통상적으로 항생제로 치료하는가.
A.
박테리아 감염성 합병증이 없는 천식을 치료할 때는 항생제로 통상적으로 치료하지 않는 것이 보통이다.
그러나 박테리아 감염이 없는 급성 재발성 천식을 항생제로 치료하면 치료효과가 좋다는 연구결과가 최근 나왔다.
급성으로 재발된 천식을 적절한 천식 치료약과 Telithromycin 항생제로 치료했을 때와 항생제가 없이 적절한 천식 치료약으로만 치료했을 때의 치료 효과를 비교한 결과가 최근에 나왔다.
그 연구에 의하면, 적절한 천식 치료약과 Telithromycin 항생제로 치료했을 때의 치료효과가 더 좋았다고 한다.
다른 연구에 의하면, 마이코풀라스마 감염으로 천식 발작이 유발될 수 있다.
Q.
기관지 천식과 감별 진단해야 할 병들은 어떤 것이 있나.
A.
알레르기 비염, 부비동염, 보통 감기, 독감, 세기관지염, 크루프, 성대 기능 부전, 아나필랙시스 반응, 급성 기관지염, 만성 기관지염, 폐렴, 기도 내 이물, 위식도 역류, 음식물(식품) 알러지(알레르기), 벌 알레르기, 신경성 기침 등이다.
Asthma (bronchial asthma), Hundred Questions and Hundred Answers on Asthma (Bronchial asthma)
Here are some questions about asthma. Answer “yes” if you are right, or “no” if you are wrong.
For the answer to that question, see 100 Answers www.drleepediatrics.com – Volume 22, Raising Sons and Daughters Like This).
Q. Childhood asthma is a common disease.
A. Yes
Q. Asthma is a disease that is mainly caused by emotional or mental problems.
A. no
Q. Asthma occurs when parents raise their children incorrectly.
A. no
Q.
Severe persistent asthma attacks can be life-threatening if not properly treated when acute onset of dyspnea.
A. Yes
Q. Asthma attacks can occur suddenly, without any precursor symptoms.
A. Yes
Q. There is no treatment method that can cure asthma, but there are preventive treatment methods that can prevent asthma attacks from reoccurring. And whenever an asthma attack triggers, there are many treatments available.
A. Yes
Q. There are several types of asthma medications used to treat asthma.
A. Yes
Q. Measuring peak expiratory flow rate (PEFR) during asthma treatment can indicate good asthma control.
A. Yes
Q. Newborns and infants can also have asthma.
A. Yes
Q. If you smoke, smoking can trigger an asthma attack.
A. Yes
Q. Children with physical exercise-induced asthma should not engage in physical exercise.
A. no
Q. A personal asthma diary written about the symptoms and treatment of asthma is very helpful in treating asthma.
A. Yes
Q. Can you treat asthma more effectively if you get information about asthma triggers, diagnosis, treatment, prevention, etc. from your doctor, study a lot about asthma, and keep a “Children’s Asthma Diary” to refer to when treating asthma?
A. What triggers an asthma attack Asthma symptoms, signs and severity How to treat according to the severity of such symptoms How can you prevent asthma attacks from occurring? Why peak expiratory outflow rates are measured daily with a peak flow meter (maximum flow meter) Types of drugs that can be used to treat asthma and their pharmacological effects When, how much, and how to use asthma medications to treat asthma What are the side effects of asthma medications?
How to deal with such side effects How to deal with severe asthma etc A regular pediatrician writes about how to treat asthma and gives it to the patient, mother/dad, or guardian. In order to effectively treat asthma, it is necessary to treat asthma by writing a remission asthma diary and reviewing the diary together with a regular pediatrician and the patient, mother, father, and/or guardian.
The American Academy of Pediatrics recommends the treatment of asthma in children. References; New asthma guidelines, Journal watch pediatrics and adolescent medicine. vol 6, number 12. 12/2007
Q. How common is childhood asthma? About asthma statistics?
A.
• Asthma that occurs in children and adolescents is called childhood asthma. • Asthma statistics vary from study to study and country to country.
• In the United States, 10-15% of children and adolescents (0-18 years of age) have asthma.
• Asthma is the most common chronic respiratory disease among children and adolescents.
• People of all ages can have asthma, regardless of country, race, gender or age.
• 8 to 12% of people of all ages in the United States have asthma.
• About 14 million people in the United States have asthma.
• 10-15% of American boys have asthma.
• 7-10% of American girls have asthma.
• 1 in 4 children under the age of 5 have asthma
• It is one of the most common reasons children and adolescents visit emergency rooms for treatment. Asthma can be a serious health problem for children and adolescents.
• In the United States, asthma causes school-age children to miss 5-7 days per year and
• About $600 million in medical expenses per year
• More than 500 deaths per year.
• In Korea, 1 in 4 children aged 5 years or younger has asthma. Almost identical to US statistics. (Report of the Korea Asthma Allergy Association recently)
Q. Asthma is a type of emotional disorder or mental illness.
A.
• Asthma is neither an emotional disorder nor a mental illness, but children and adolescents with mental and emotional problems such as depression, tension, anxiety, or stress may be more likely to trigger asthma attacks.
• If asthma attacks are triggered in children with such mental problems, symptoms may become more severe and asthma may not be treated well.
Q. Why do some children have asthma and others do not
A.
• Children and adolescents with asthma are born with the genetic factors that can cause asthma.
• It is not uncommon for children with intermittent asthma to have no asthma symptoms while they do not have any asthma symptoms, and to be able to grow up and go about their daily activities as healthy as other children without asthma.
• It is common for children born with asthma genes to develop asthma symptoms when they come into contact with an asthma trigger or antigen.
Q. Can parents cause asthma attacks in their children if they raise their children incorrectly?
A.
• Children may, but not necessarily, have asthma attacks more often when parents are anxious, stressed, or smoke. • Children and adolescents in the household are more likely to have asthma attacks when the house is dirty, dust mites grow, pets such as dogs and cats are kept in the house, or when they eat allergens. may be induced.
Q. Can asthma be life-threatening?
A.
• Asthma can be divided into intermittent asthma, mild persistent asthma, moderate persistent asthma, and severe persistent asthma according to the severity of the symptoms of asthma and several other conditions.
• There is also acute asthma, which is caused by acute asthma, and chronic asthma, which is chronic.
• Although the author has experienced treating many children and adolescents suffering from asthma for decades, he has never seen a child and adolescent die of asthma.
• When moderate-to-severe asthma attacks or severe persistent asthma attacks, or persistent asthma attacks, are not properly treated, asthma can be life-threatening and can result in death. In the United States, more than 500 people die each year from asthma.
Q. Can asthma disrupt classes at school?
A.
American students miss five to seven days a year for asthma, and some students are unable to engage in physical activity with other students during school physical education classes. However, most children with asthma are able to attend school and exercise normally.
Q. Are there any asthma symptoms that might predict an asthma attack before it becomes acute?
A.
• Before an asthma attack becomes acute, there are usually no obvious signs that predict an asthma attack will occur.
• Coughing a little right before an acute asthma attack, there may be itching in the pharynx,
• Symptoms may include chest tightness and difficulty breathing.
• These symptoms can be referred to as symptoms of asthma and the first symptoms when
an asthma attack is triggered.
• These symptoms may appear before an asthma attack becomes acute.
• However, if infants and young children develop symptoms similar to those of asthma symptoms, they may report them without complaining.
• School-age children, adolescents, and adults after infancy or adolescence may complain of the symptoms of asthma just before the onset of an acute asthma attack.
• When symptoms similar to the symptoms of asthma develop before an acute asthma attack develops completely, with proper treatment with asthma medications, the asthma attack may no longer cause acute asthma attacks or may cause mild asthma attacks.
Q. Do children with intermittent asthma always have symptoms of asthma?
A. Children with a previous history of asthma caused by intermittent asthma attacks photo
The Goldenrod. Copyright ⓒ 2013 John Sangwon Lee, M.D., FAAP
Normal children who do not cough, wheeze, breathe, wheeze, shortness of breath, and asthma when they are not away are normally active and growing up as they normally would. If you do not have an asthma attack, you usually have no symptoms of asthma.
Q. What triggers an asthma attack Asthma attacks in pictures, antigens and factors that trigger asthma attacks, and treatment
Figure 190. Asthma Attacks, Asthma Attack Inducing Antigens, Factors, and Treatment References – Journal of respiratory diseases. Vol.13, #10 Encyclopedia of Pediatric and Family Nursing
• MBP; Major basophilic cytotoxic enzymes (Major basophilic protein) are secreted and • PAF: Platelet-activating factor (PAF)
• Leukotriene: leukotriene
▴Fig. 234. Asthma attack as a diagram, asthma attack triggering antigen, and triggering factor treatment. References – Journal of respiratory diseases. Vol. 13, #10 Encyclopedia of Pediatric and Home Nursing A.
• Factors that trigger asthma attacks are called asthma triggers. They have asthma predisposition factors that can cause asthma from birth.
• If you list specific asthma triggers,
• Cold viruses or flu viruses that can cause viral upper and lower respiratory tract infections; • pollen from vegetation;
• Mold, mold,
• House dust mites (house dust mites), house dust,
• cockroach,
• changes in the diary;
• exposure to cold air;
• organic or inorganic chemicals;
• Tobacco smoke;
• Animal hair, dander, and saliva, feathers
• Foods such as milk, nuts and eggs;
• anger or stress;
• Changes in emotions, such as laughing or crying;
• physical exercise;
• medications, such as aspirin;
• Gastroesophageal reflux
• etc
• These factors that can trigger an asthma attack are collectively referred to as an asthma attack trigger.
• When children and adolescents who have a predisposition to developing asthma, that is, a genetic factor, encounter an asthma attack trigger, the trigger can cause asthma attacks in children and adolescents.
Q. Can asthma be cured?
A. There is still no treatment that can cure asthma. However, there are many treatment methods and asthma medications that can effectively treat symptoms such as cough, wheezing, shortness of breath, and difficulty breathing when an asthma attack is triggered. It is possible to use the phrase “to treat asthma”, but many kinds of literature use the word “asthma control” instead of “treating asthma”. If you control your asthma well, you can live a healthy life like people without asthma.
Q. Is there any way to prevent an asthma attack from triggering?
A. There are several preventive measures that can help prevent an asthma attack from triggering. There is also a way to prevent asthma by avoiding or removing triggers that can trigger asthma attacks so that the environment is well controlled so that asthma triggers are no longer exposed. There is also a way to prevent asthma attacks from triggering with medications that prevent asthma attacks, such as cromoline. However, there is still no way to completely prevent asthma by not triggering an asthma attack.
Q. The reason why parents of children and adolescents with asthma should study a lot about the mechanism of asthma attack triggers, asthma triggers, prevention, and treatment before they have asthma.
Picture 237. The degree of constriction of the bronchi and bronchioles due to asthma and the effectiveness of treatment when receiving asthma treatment medical device that can be used to check.
This medical device is called a Peak Flowmeter. With this instrument, the maximum expiratory flow can be easily measured.
A. Parent’s education is the best medicine.
• Parent education is the best medicine, treatment, and prevention.
• In particular, parents should do a lot of research on asthma.
• When treating asthma, parents, children and adolescents, the patient themselves, doctors, nurses, school authorities, hospitals, the nation, and society must all become members of one asthma treatment team and work together to treat asthma more effectively. have.
• If you or your child has a current or past asthma history, you should study a lot about what asthma is, its causes, triggers, symptoms, diagnosis, treatment, and prevention. In particular, we need to do more research on the treatment and prevention of asthma.
• When an asthma attack is acutely induced in a child or adolescent, parents should also know how to provide first aid treatment for an acutely induced asthma attack at home. • It is the parent’s responsibility and duty to know what triggers an asthma attack and to prevent further asthma attacks by taking measures to prevent their child from coming into contact with the trigger again.
• Depending on the severity of asthma, parents should know how to immediately treat an asthma attack, and children and adolescents themselves should know how to treat asthma.
• Many parents have more asthma medical knowledge about asthma than their doctors because they get a lot of knowledge about asthma through the Internet or specialized books.
Q. What asthma medications can be used to treat asthma?
A.
• Asthma treatment can be considered by classifying it into several types as follows.
• Bronchodilators that can dilate narrowed bronchi (airways) that have constricted during an asthma attack.
• Anti-inflammatory drugs (anti-inflammatory drugs) that can reduce inflammation in the bronchial tubes caused by asthma attacks.
• Asthma prevention medications that can be used to prevent an asthma attack from occurring any longer.
• There are short-acting bronchodilators that can dilate the bronchi within a short period of time.
• There are long-acting bronchodilators that can dilate the bronchi for extended periods of time.
• Bronchodilators include oral syrup, pills, capsules, etc., aerosol HFA for inhalation, and aerosol for inhalation spray.
• Anti-inflammatory agents include oral syrups and tablets, dry powder aerosol HFA for inhalation, and spray aerosol for inhalation.
• Medications that can be used to prevent further asthma attacks include oral syrups and tablets, dry powder aerosol HFA for inhalation, and aerosol spray for inhalation.
Q. Is there a device that can measure the peak expiratory flow rate (PEFR) at home in children with asthma?
A.
• Peak flow meter (Peak flow meter) makes it easy to measure peak expiratory flow rate (PEFR) at home, school or hospital.
• Before an asthma attack, in a healthy, healthy, and without asthma symptoms, measure the maximum expiratory flow rate with a peak flow meter to determine the degree of constriction of the bronchi (airway) and the degree of asthma progression can.
A major disadvantage is that some of the children are immature and do not know exactly how to test the peak expiratory flow rate with a peak flow meter, so this test cannot be done properly. Another disadvantage is that not everyone can use this test because some adults and adolescents do not know how to measure the peak expiratory rate correctly
• Pulmonary function can be measured with a spirometer (spirometer) in the pediatric department or hospital emergency room.
Q. Can children with a history of asthma in childhood still have asthma as adults?
A.
• It is common for most children and adolescents born with the asthma predisposition to develop asthma attacks before they grow up and become adults.
• Children and adolescents with a history of asthma in childhood may no longer have asthma attacks and may develop more severe asthma attacks as they grow up and become adults.
• A child who never had an asthma attack as a child may have an asthma attack for the first time as an adult.
• It is common for most adults with a history of childhood asthma to still have asthma in adulthood.
• Most first asthma attacks usually occur before the first birthday, but first asthma attacks can occur in adulthood.
Q. Can smoking trigger an asthma attack?
A. One’s own smoking can trigger asthma attacks, and although the individual does not smoke, ambient smoking, i.e., secondary smoking, can stimulate the airways and trigger asthma attacks. This asthma is not an allergy-induced asthma attack.
Picture 238. Smoking is harmless. Smoking can cause asthma attacks if the airways are constricted. Prevent children and adolescents from starting smoking. Copyright ⓒ 2011 John Sangwon Lee, MD., FAAP
Q. Can polluted air trigger asthma attacks?
A. Fireplace smoke, outdoor smoke, or polluted air can trigger asthma attacks. If children with mild persistent asthma smoke or breathe smoke or polluted air, their mild persistent asthma can become moderately persistent or severe persistent asthma, and chronic asthma aggravates into acute asthma. Acute asthma can progress to chronic asthma. If a person with a past or current asthma history smokes, an asthma attack can be triggered acutely, and mild persistent asthma can aggravate and progress to severe persistent asthma, which can lead to death.
Asthma attack triggers in pictures
Figure 210. Factors that trigger asthma attacks. source; Used with permission from Clinical Educational Aid, Ross Laboratories, Columbus, Ohio, USA
Q. The 13-year-old son has a history of intermittent asthma, but he is usually healthy, but he says he feels bloated and short of breath when running or playing sports such as soccer.
A.
• It is normal for healthy children with no previous history of asthma to experience shortness of breath normally when performing physical exercise, such as running or running.
• Children with a past or present asthma history may experience more than normal breathing and coughing when performing physical exercise, such as running or playing soccer and may not be able to continue with that exercise. As such, physical exercise can trigger asthma attacks.
• Before physical exercise If a child who has no asthma symptoms begins physical exercise, they may start coughing and short of breath.
• Peers who do not have asthma and do not have asthma can normally continue to complete such physical exercise well, but if a child with physical exercise-induced asthma begins physical exercise, an asthma attack may be triggered by physical exercise and may not continue with asthma. There are times when you can’t. Asthma that occurs during physical exercise is called physical exercise-induced asthma.
• Cromolyn and nedocromil – anti-inflammatory agents (anti-inflammatory, anti-inflammatory)
Photo 241. Intal: Intal aerosol HFA for inhalation Copyright ⓒ 2011 John Sangwon Lee, MD., FAAP
Q. Is there any way to prevent physical exercise-induced asthma?
Picture 211. Physical exercise, such as running, swimming, hiking, or soccer, can trigger an asthma attack. Copyright ⓒ 2011 John Sangwon Lee, MD., FAAP.
• When physical exercise-induced asthma is mildly exercise-induced, most children can continue the physical activity they were doing.
• Exercising that triggers an asthma attack should not limit your exercise to prevent you from doing your usual physical activity.
• Not all children with a history of mild physical exercise-induced asthma need routine preventive asthma treatment prior to starting exercise.
• When performing physical exercise In children and adolescents who have severe physical activity-induced asthma attacks, when physical activity is essential, inhaled beta 2 agonist aerosol HFA 2 to 3 times or inhaled 15 minutes before starting the exercise To some extent, physical exercise-induced asthma can be prevented to some extent by inhaling cromolyn aerosol HFA or nebulizing cromolyn spray 30 to 60 minutes before exercise, or by taking oral beta 2 agonists 30 to 60 minutes before exercise. can
• Athletes with a history of physical exercise-induced asthma sometimes become national athletes. Olympic athletes also use this type of asthma prophylaxis to prevent exercise-induced asthma.
Q. Can Pregnancy Cause Asthma Attacks?
Figure 243. Be especially careful with cats and dogs during pregnancy. Pregnancy can trigger asthma attacks. Copyright ⓒ 2013 John Sangwon Lee, MD., FAAP
A. • Pregnancy can trigger asthma attacks.
• For this reason, asthma attacks during pregnancy are sometimes called pregnancy-induced asthma.
• Severe asthma attacks during pregnancy may cause the pregnant woman to cough and breathe with shortness of breath, wheezing, and wheezing.
• Moderate (moderate) or severe persistent asthma occurring during pregnancy can be treated with inhaled corticosteroid aerosol HFA.
• Treatment with this appropriate inhaled corticosteroid aerosol HFA does not produce any unusual side effects to the fetus or pregnant woman.
• If necessary, asthma can be treated during pregnancy with albuterol, a bronchodilator.
Q. If parents have asthma, what is the probability that their children will have asthma?
A. If either parent has a past or present history of asthma, there is a 25% chance that a child born to either parent will have asthma. If both parents have a past or present history of asthma, there is a 50% chance that a child born to both parents will have asthma.
Q. Is there any way to prevent asthma in children born to two parents who currently have asthma or have had asthma in the past?
A.
• To avoid triggering asthma attacks in children born to parents with a history of asthma, triggers should be eliminated or avoided as far as possible from exposure to triggers of asthma attacks.
• From infancy, breastfeeding instead of artificial nutrition.
• Breastfeed at least 9-12 months of age.
• Or feed with mother’s milk for longer than 9 months and do not start weaning before 6 months of age.
• Avoid eating foods that can easily trigger food allergies, such as milk, eggs, nuts, and chocolate.
• Control and clean the house environment to prevent the growth of house dust mites (house dust mites);
• Wrap the mattress, etc. with a plastic cover, and
• Do not keep pets such as dogs or cats in the house, do not smoke, use hardwood floors instead of fixed carpets,
• Eat a balanced diet;
• If you exercise regularly and take good care of your health, you can have fewer asthma attacks.
Q. My 5-month-old son had atopic dermatitis on his face and neck, and after applying a corticosteroid ointment according to the doctor’s instructions, dermatitis completely improved and recurred a few weeks later. However, if you have a cold, the cold will last for more than 10 days.
Why?
A. Children with an atopic constitution or a history of asthma are more likely to have asthma attacks when they catch a cold. At this time, a cough caused by asthma may be misdiagnosed as a cough caused by a cold. If not treated with bronchial asthma medications, it is normal to continue coughing day and night for two to three weeks. Occasionally, a croaking sound may come out of the chest when breathing, aerobic wheezing may occur, and atopic dermatitis may recur.
Q. Are atopic dermatitis and asthma-related diseases?
A. Asthma and atopic dermatitis belong to a kind of hereditary allergic disease. It is common for asthma attacks to occur in 70% of children with a history of atopic dermatitis or present with atopic dermatitis. Most children with a history of asthma usually suffer from both atopic dermatitis and allergic rhinitis. It is not wrong to assume that children with atopic dermatitis in the past or present history will have asthma attacks again sometime in the future. Children with a past or present history of allergic rhinitis are also very likely to develop asthma.
Q. What is Allergy Shiner
Picture 244. The skin color of the lower eyelid is dark due to allergic rhinitis. These symptoms are called allergy shiners. As you can see in the photo above, you may have wrinkles on your lower eyelids. It’s called the Dennie-Morgan line. Copyright ⓒ 2011 John Sangwon Lee, MD., FAAP
Picture 244-1. Allergic rhinitis causes darkening of the lower eyelid and the skin just below it. These symptoms are called “allergy shiners.” Wrinkles may form under the lower eyelids, called the Dennie-Morgan line. Copyright ⓒ 2011 John Sangwon Lee, MD., FAAP
A. After a day or two after you have a bruise on your face, the color of the bruised skin may change to dark. Skin color that has changed like that skin color is called Allergic Shinners. Allergic shiners are also called ‘photographers’, ‘black spots under the eyes, ‘dark circles or pockets under the eyes’, ‘suborbital edema and cyanosis’, and ‘hyperpigmentation under the eyes.
In children and adults with allergic rhinitis, the skin color under the lower eyelids becomes dark. The venous blood vessels at the edge of the orbit under the eyes are narrowed due to an allergic reaction, so the venous blood does not circulate properly, and the venous blood accumulates in the venous blood vessels more than usual, resulting in allergic shiner, not due to pigmentation Allergy shiner is a relatively common symptom of allergic rhinitis, although it does not appear in all children and adults with allergic rhinitis. When there is allergic rhinitis, the allergy shiner appears temporarily, but when the rhinitis is over, the shiner usually disappears naturally.
If you catch a cold while suffering from allergic rhinitis, suffer from both allergic rhinitis and cold at the same time, or if you are more tired for some other reason, the allergy shiner is usually more pronounced. Most children with allergy shiner are a common symptom of children with atopic dermatitis and/or asthma, whether or not they have had it in the past.
Q.
My 9 month old son coughs mostly at night. And for a few weeks, I’ve been dripping with a yellow runny nose. The pediatrician said that when the child sleeps, the runny nose can flow into the nasopharyngeal airway at the back of the nasal passages instead of through the nostrils, and the runny nose flows into the pharyngeal airway in the throat and causes coughing due to irritation. is that true
A. When children with colds, sinusitis, allergic rhinitis, or other upper respiratory tract infections are lying down, it is common for a runny nose to flow into the nasopharynx. If the nasopharynx is irritated by the runny nose, you can cough. In this case, it is normal to have a mild cough and not a heavy cough with phlegm from the chest.
Most children with mild persistent asthma may cough a little more or not at all during the day when they are physically active and mobile. Lying down at night can add to your cough and make your asthma symptoms worse. Coughing at night with nocturnal asthma is often misdiagnosed as coughing with a cold. You may have colds, sinusitis, allergic rhinitis and asthma at the same time, and you may cough mainly at night.
Q. What causes coughing?
A. Common causes of coughing include colds, sinusitis, allergic rhinitis, asthma, pneumonia, croup, and bronchiolitis. Oftentimes, the cause of coughing is not known for sure. It is necessary to find out the cause of the cough and treat the cough according to the cause. www.drleepediatrics.com-Vol.
Q. Is it true that long-term treatment of asthma with oral systemic corticosteroids can produce life-threatening systemic side effects?
A. If treated with oral systemic corticosteroids within 7-10 days, systemic side effects generally do not occur.
obesity, growth retardation, Cataract, life-threatening infectious diseases, Systemic side effects such as osteoporosis may occur due to systemic corticosteroid treatment. Corticosteroids may write the 7-10 days of oral systemic corticosteroids as the first important anti-anti-inflammatory drugs that are indispensable for the treatment of severe asthma attacks rarely have side effects appear to spend only when necessary in accordance with the doctor’s prescription.
Q. Systemic side effects may occur during long-term asthma treatment with inhaled corticosteroid aerosol HFA.
A. Side effects can occur, but they are much less common and much milder than those that can occur with long-term treatment with oral systemic corticosteroids. In general, long-term inhalation treatment with inhaled corticosteroid aerosol HFA according to a doctor’s prescription is relatively safe.
There are pros and theories about the side effects that can occur with this treatment. Inhaled corticosteroids Aerosol HFAs should be used as directed by a physician, even during long-term treatment.
Q. What are the possible side effects of long-term asthma treatment with inhaled corticosteroid aerosol HFA?
A. Therapeutic doses of inhaled corticosteroids inhaled HFA for the first time to treat asthma with corticosteroid for the aerosol HFA is very small doses than the therapeutic dose oral systemic corticosteroids.
Even if the long-term inhalation therapy for asthma, inhaled corticosteroids, the minimum therapeutic dose aerosol or a few weeks or months to moderate therapeutic doses of HFA for it does happen well the systemic side effects of corticosteroids.
In general, it is reported that asthma treatment with inhaled corticosteroid aerosol HFA is generally safe and that children treated during the first year may grow less than 1 cm per year in height.
References; New asthma guidelines, Journal watch pediatrics and adolescent medicine. vol 6, number 12. 12. 2007.
It is recommended that children, adolescents, and adults of all ages be treated with asthma inhaled corticosteroid aerosol HFA, as prescribed by their doctor. However, long-term inhalation treatment of inhaled corticosteroid aerosol HFA may cause side effects such as cataracts and growth retardation. Even when long-term treatment with inhaled corticosteroid aerosol HFA is required, you should consult with your doctor before starting treatment and use the drug according to your doctor’s prescription.
Q.
My 8-year-old daughter has suffered from pneumonia once or twice in the past 2-3 years with a cough and shortness of breath even though she doesn’t have a fever when it comes only in winter. She also had pneumonia this winter with almost the same symptoms as she did last year. This time she took her to another pediatrician and she was diagnosed with asthma, not pneumonia. Is there a definitive differential diagnosis method for asthma or pneumonia?
A.
There is no definitive way to definitively diagnose asthma at any time. Who among biological parents siblings or atopic constitution suffered from bronchial asthma, allergic rhinitis, atopic dermatitis, etc. that have allergies past and present family history of this or that child or his atopic constitution allergic rhinitis or atopic dermatitis, including past and present Having a medical history is very helpful in diagnosing asthma. Examination findings, chest X-ray, lung function tests, including comprehensive by also Differential Diagnosis of asthma and pneumonia, and another disease, and to see such results, after treatment with an appropriate asthma remedy therapy can Differential Diagnosis of asthma and pneumonia have.
Q. Have an asthma attack and have a fever when you have asthma
A. When an asthma attack is triggered, there is usually no fever. When you have asthma and complications such as a cold or other viral upper and lower respiratory tract infections, viral respiratory infections such as bronchiolitis, or bacterial infections such as pneumonia, fever is caused by an infectious disease. C
Photo 192. When treating asthma with an inhalable corticosteroid containing albuterol, such as aerosol HFA, as shown in the photo, you can either put a small amount in the front of the mouth and inhale, or inhale it from a distance of 1 to 2 cm from the lips. Yes (HFA is a metered-dose inhaler)
Photo 191. When treating asthma with an inhaled aerosol HFA containing albuterol or an inhaled corticosteroid aerosol HFA, as shown in the photo, there is a way to inhale by putting a small amount in the front of the mouth, as shown in the photo, or at a distance of 1-2 cm from the lips, You can also inhale.
Q. A 13-year-old adolescent daughter has moderate-to-persist asthma. She was prescribed to treat by inhaling inhaled albuterol HFA into her airways every 4 to 6 hours. However, I am not sure how to inhale albuterol HFA for inhalation. Please explain how to do inhalation therapy correctly.
A. Many children and adults do not know how to treat asthma by inhaling inhaled albuterol aerosol HFA.
Photo 195. A type of aerochamber that can be used for inhalation treatment with inhaled albuterol bronchodilators or inhaled corticosteroid bronchial anti-inflammatory aerosol HFA. Copyright ⓒ 2011 John Sangwon Lee, MD., FAAP
Inhalational aerosol (Aerosol) Read the directions for use carefully before inhaling the aerosol medicine in the HFA canister.
If you do not know how to use it, learn exactly how to use it from a pharmacist or doctor. Before inhalation therapy, hold an aerosol HFA canister for inhalation close to your ear and shake it 3 times to mix the aerosol medicine well. Carefully listen for the movement of the medicine in the aspiration aerosol HFA canister when shaken to ensure that the medicine is still in the canister.
While holding the mouthpiece of an aerosol HFA canister for inhalation at a distance of 1 to 2 cm from the lips (Picture 248), or inside the upper and lower lips, insert the Put about 2cm inside the lips (Picture 249), and the aerosol medicine in the HFA canister for aspiration passes through the mouth Activate the suction aerosol HFA canister to inhale.
As shown in Figures 248 and 249, when the HFA is activated, the inhalation aerosol HFA that is ejected from the inhalation aerosol HFA canister at a speed of 70 to 80 mph must be immediately inhaled into the airways.
When inhaling each dose, inhale 1 to 2 minutes after inhaling 2 to 3 times to inhale the entire dose. The actuation of the aerosol HFA canister for inhalation by hand pressing should coincide with the time of inhalation into the airway.
As prescribed, divide 1 dose into 2 to 3 times and inhale, then rinse your mouth with fresh water. Inhale every 4-6 hours or 3 to 4 times a day as prescribed. Prior to inhalation therapy, check frequently to ensure that the inhalation hole of the inhalable aerosol HFA canister from which the inhaled aerosol HFA medication is dispensed is not blocked. If the hole is clogged, the inhalation aerosol in the HFA canister does not come out well. If the hole appears to be clogged, the hole should be flushed with warm running water. (Note that one hole is in the canister and the other hole is in the canister.)
In some cases, inhaled albuterol aerosol HFA cannot be treated because of its complex use.
Q. When inhaled albuterol aerosol HFA is inhaled into the airways as prescribed, can the inhaled medication come out of the mouth and nostrils the same way as cigarette smoke comes out of the mouth or nose? Even if you inhale as directed by your doctor. Can I inhale in another way when receiving treatment using the aerosol HFA for suction in the canister?
A. After inserting the albuterol aerosol HFA canister for inhalation into the “inhalation device (inhalation chamber) (Picture 251)” Asthma can be treated by inserting the inhalable albuterol aerosol contained in the inhalable aerosol HFA into the inhalation aero chamber and inhaling the inhalable medication contained in the inhalable aerosol HFA canister through the mouthpiece attached to the device.
A small proportion of adults and most children 12 years of age and younger do not properly administer the inhaled aerosol medication in the inhalable aerosol HFA canister, even when trying to treat by properly inhaling without an inhalation aerochamber device (Picture 251) as prescribed for inhaled albuterol aerosol HFA. can’t breathe Before starting treatment with an inhaled aerosol HFA, learn from your doctor or pharmacist how to properly inhale and treat and then start inhalation therapy with an inhaled aerosol HFA, or insert only the inhaled aerosol HFA canister into the inhalation aero chamber and inhaled albuterol Asthma can be treated by inhaling aerosol HFA. If inhalation treatment is not possible with these two methods, instead of treating asthma with inhaled aerosol HFA, treatment with nebulizer spray or asthma with syrup asthma medication or oral asthma medication can be used.
Q. My 7-year-old son had been coughing and wheezing for several days from 3 months ago, and then was fine, then coughed again and took him to the hospital, where he was diagnosed with asthma. I was treated with the prescribed asthma medication, and all of those symptoms went away.
Two months later, I had asthma again for several days, almost the same as before. At home or at school, when running or running, coughing, shortness of breath, and chest pain are reported. Is there something wrong with your heart?
A. You seem to have intermittent asthma and exercise-induced asthma. It can cause a severe acute asthma attack, which can cause symptoms such as coughing, shortness of breath, and wheezing when you have asthma.
Symptoms such as shortness of breath and wheezing may not appear when you have intermittent asthma.
When you cough a little, one or both breasts may feel a little sore when you breathe. The chest pain may be more than the heart, but it is very rare in children and adolescents.
If you have a history of asthma in the past and present, cough and chest pain when exercising, and chest pain when you exercise, it disappears when you stop exercising, and on examination, the heart and other organs are all normal, so it seems that your chest hurts due to physical exercise-induced asthma.
If you have no heart problems and have been diagnosed as having chest pain due to asthma, then if you treat your chest with inhaled beta 2 agonist aerosol HFA, etc., symptoms of asthma, such as chest pain and cough, usually disappear. If you then exercise and your asthma attack recurs, the symptoms may come back. If you take preventative treatment before starting exercise and start exercising, you will no longer have exercise-induced asthma.
The overall mechanism of attack of asthma (bronchial asthma)
Figure 6-1. Illustration of the cross-section and longitudinal section of the airway when an asthma attack is triggered. a – larynx, b – trachea, c – bronchi, d – bronchioles (capillaries), e – smooth muscle, f – alveoli, g – walls of the capillaries, h – endotracheal secretions (sputum) (same as Figure 252)
• Physical exercise or other types of asthma triggers can constrict the airways and block parts of the airways.
• If treated with a bronchodilator at this time, the airway can return to normal. • When an asthma attack is triggered, you may develop airway inflammation, and your airways may become swollen, but you may have few and sometimes no signs of asthma symptoms.
• If you have airway inflammation when an asthma attack is already a trigger, and you are also exposed to another trigger for an asthma attack, your airway may become more severe, with more airway swelling and increased mucus secretion, and consequently more airways. can be blocked Used with permission from Hardy 1992
Q. My 6-year-old daughter was diagnosed with intermittent asthma two weeks ago. Each time her neighbor’s girl had an acute asthma attack, she was rushed to the hospital emergency room. I’m worried that my daughter will have severe asthma as well.
A., Of course, it can. Asthma is divided into intermittent asthma, mild persistent asthma, moderate persistent asthma, and severe persistent asthma.
There is no easy way to know for sure what type of asthma attack will be severe and how severe it will be, how long it will continue after it occurs, and its prognosis. Intermittent asthma is the most common type of asthma.
The girl next door may have had a moderate or persistent asthma attack. Most children with a history of asthma who have had asthma from triggering intermittent asthma attacks in the past usually have asthma when the next asthma attack triggers them to about the same degree as they did in the past. If you have asthma again in the future, you are more likely to suffer from intermittent asthma attacks.
Q. My 13-year-old son had a history of mild persistent asthma 3 years ago. Over the past few days, I have been coughing intermittently day and night and not spitting out phlegm. When I study for an exam, I cough more. There is no tingling, no breathing normally, and no fever. The doctor’s examination findings are all normal. Do you have mild nocturnal asthma or do you have a nervous cough?
A. Anxiety or stress can trigger an asthma attack. Most adolescents can be under a lot of stress due to problems with the opposite sex, problems with adolescents occurring among peers, problems at school, problems in the future, and problems with themselves. Some children are more prone to and more stressed than others, which can trigger frequent asthma attacks, which can lead to frequent asthma. You are probably suffering from a stress-induced, mild, persistent asthma attack.
Q. Why do I always have trouble breathing when I have asthma?
A. In most cases, shortness of breath occurs, but not always. When you have asthma, your airways constrict and narrow when you have an asthma attack. The degree of airway constriction varies depending on the type of asthma. When asthma attacks, the airways, such as bronchi and bronchi, contract abnormally and narrow, and the airways become inflamed and the mucosal layer of the airway wall swells. In addition, mucus from the mucous membrane is secreted into the airways, and when the mucus fills in the airways, the airways become narrower.
When the airways are abnormally narrowed due to asthma, the inhaled air may not be sufficiently inhaled into the alveoli through the narrowed airways, and carbon dioxide generated in the body may pass through the alveoli and pass through the narrowed airways and exit the body normally. there will be no Because of this, you will have to breathe more often than usual, and you may feel short of breath. In other words, the air inhaled through the mouth and nasal passages → pharyngeal cavity → larynx → trachea → bronchi and bronchioles enter the alveoli, and carbon dioxide and other air formed in the body are released into the lungs → bronchioles and bronchial tubes → trachea → pharyngeal cavity → through the nose (nasal cavity) and out of the airway through the mouth is done with each breath.
When asthma attacks are triggered, the lower airways (larynx, trachea, bronchi, and bronchi, etc.) narrow, making it difficult to breathe often and difficult breathing. During mild intermittent asthma, your airways may constrict slightly and you may experience little or no shortness of breath.
Q. What is wheezing and what is stenosis?
A. Abnormal breathing sounds may occur when the air in the alveoli comes out of the nasal cavity and mouth vigorously through the lower respiratory tract such as bronchioles, bronchial tubes, and trachea that have been contracted for whatever reason. That abnormal breathing sound is called wheezing.
Asthma wheeze is mainly aerobic wheezing. If parts of the upper airway, such as the nasal and pharyngeal cavities, are narrowed, snoring may be heard, and if part of the larynx is blocked, a squeaking inspiratory stenosis sound like a barking sound of a dog may be produced.
Asthma narrows the bronchi and parts of the bronchioles, which can cause aerobic wheezing, such as a colorful or whistling sound. Most wheezing usually occurs on both breasts of about the same size on both sides, but sometimes it can only occur on one chest. Some wheezes are so loud that the person next to them can hear them with their bare ears, and others are so small that they can only be heard by the doctor carefully with a stethoscope. Sometimes, aerobic wheezing can occur only when you breathe hard, such as during exercise. With wheezing, it is also common to have shortness of breath.
Q. When my 16-year-old daughter smells something bad, whether it’s perfume, other types of cosmetics, or chemicals, she quickly coughs, bloats, and breathes hard. why
A. Inhaling or smelling organic or inorganic chemicals, car fumes, perfume, or cigarette smoke can constrict the airways and trigger asthma attacks. Eye allergies and nose allergies may also occur. The smell of cosmetics, such as perfume, seems to have triggered an acute asthma attack.
Q. My 12-year-old son is short of breath, coughing and flirting whenever he runs or does strenuous physical activity. Sometimes it is said that her right front breast is stinging. Why? A. We’ve had almost the same questions and answers before. It is normal and normal for anyone to feel short of breath to some extent after just running or doing heavy physical exercise. When children with a past or present asthma history run or engage in other physical activity, whether the asthma attack is triggered by that exercise or the mild persistent asthma they already have is aggravated.
Chest pain can also be caused by diseases of the pectoral muscles, ribs, nerves, etc. or diaphragm disease in the wall of the chest. Chest pain may also occur with atelectasis, pneumothorax, pneumonia, pleural abnormalities, or heart disease. Asthma is one of the most common causes of chest pain in children and adolescents.
Asthma can cause chest pain when the airways constrict. Rarely, complications of asthma, such as atelectasis and pneumothorax, can cause chest pain, and chest pain can occur as a complication. If you have asthma and atelectasis or pneumothorax, you may have more chest pain and more shortness of breath.
Q. My 11-year-old son eats well, sleeps well, and appears to be generally healthy. He complains of fatigue several times a day for no apparent reason. He underwent a comprehensive examination at the hospital and it is said that nothing is wrong and he has an allergy shiner. And he was diagnosed with mild allergic rhinitis and mild persistent asthma. It is said that fatigue is caused by such diseases, but why?
A. If you have asthma, your airways constrict and you cannot breathe normally. So he can’t get enough oxygen. And the carbon dioxide produced by the body cannot be expelled out of the body normally. If you have allergic rhinitis, the nasal airways become narrow, so you cannot get enough oxygen through the narrowed nasal passages. Most children with atopic constitution develop tension fatigue syndrome more easily and feel more fatigued, and with proper treatment of asthma and allergic rhinitis, they will become less fatigued.
Q. My hands shake when I take albuterol syrup or pills. Are you trembling because there is something wrong with your brain?
A. When treating asthma with oral albuterol syrup or pills, or when treating asthma with inhaled albuterol aerosol HFA, your hands may tremble a little and your heart may beat a little faster. Such side effects usually occur temporarily, but when the pharmacological action of the drug disappears, the side effects also disappear. It is normal for these side effects to no longer occur with continued use for several days.
If you experience any of these side effects, contact your doctor immediately. If there is no other abnormality and there is only a slight tremor of the hand, it is okay to continue treatment with the drug. If severe side effects occur, treat asthma with inhaled albuterol aerosol HFA or albuterol spray instead of oral albuterol tablets or syrup, or treat asthma with a bronchodilator other than albuterol.
Q. Can breastfeeding your baby significantly reduce the risk of bronchial asthma attacks and prevent them from triggering?
A. That’s right. The incidence of bronchial asthma attacks was significantly reduced in breastfed children and adolescents, and the incidence of bronchial asthma attacks was also significantly reduced and the occurrence of asthma attacks was clearly prevented.
Q. Is it safe to repeatedly treat asthma with short-term oral corticosteroids according to a doctor’s prescription?
A. A comparative study of bone density, bone metabolism and adrenal function among children who received repeated asthma treatment with short-term oral corticosteroids and children who did not receive such treatment with corticosteroids showed that repeated treatment with short-term oral corticosteroids was compared. It has been concluded that it is safe to take it. Side effects can vary depending on how much and how often you treat your asthma.
Q. Can eating fruits and fish reduce the incidence of bronchial asthma in children? A. That’s right.
A study by a Bulgarian scientist on 20,000 children aged 7 to 11 years showed that eating enough fruits and fish significantly reduced the chances of developing asthma, chronic cough and wheezing in children.
Children who ate small amounts of fish, fruits, and vegetables had more respiratory symptoms, such as cough and asthma than those who ate large amounts of fish, fruits, and vegetables.
Omega-3 fatty acids found in fish oil has anti-inflammatory action, Prevent oxidation in the body, such as vitamins, minerals, and fiber, which are abundant in vegetables and fruits, It supplies energy to fight and win against bacteria such as bacteria and viruses.
Removes toxins from the body boost immune function By strengthening the endothelial cells of each organ of each lineage prevent bronchial asthma It is said to reduce respiratory diseases. Inadequate consumption of fish foods has been shown to increase chronic cough, wheezing, recurrent wheezing, and winter cough.
Q. What percentage of children with chronic sinusitis (sinusitis) can develop bronchial asthma?
A. 30-50%.
Q. What percentage of asthma patients receive treatment from a regular pediatrician?
A. Most children with asthma receive primary asthma treatment from a regular pediatrician.
Q. what kind of disease is asthma
A. obstruction of air in and out of the airways; prayer overreacts,
A lower respiratory tract disease in which the airway walls are inflamed is called asthma. Asthma is called a variable disease.
Q. What pathological changes occur with asthma?
A. the lower respiratory tract constricts prayer wall is swollen Inflammation of the airway wall Mucus is secreted from the mucous layer Airway wall smooth muscles become overformed and enlarged The epidermis of the airway mucosal layer is exfoliated. In severe cases, hypoxemia Hypercapnia may develop.
Q. Is asthma routinely treated with antibiotics?
A. Treatment of asthma without bacterial infectious complications is not usually treated with antibiotics. However, a recent study showed that antibiotics are effective in treating acute recurrent asthma without bacterial infection.
A recent study comparing the therapeutic effects of acute relapsed asthma treated with appropriate asthma medication and telithromycin antibiotic versus treatment with an appropriate asthma medication without antibiotics was recently published. According to that study, the treatment effect was better when treated with appropriate asthma medication and antibiotics Telithromycin. Other studies have shown that mycoplasma infection can trigger asthma attacks.
Q. What diseases should be diagnosed differently from bronchial asthma?
A. Allergic rhinitis, sinusitis, common cold, flu, bronchiolitis, croup, vocal cord insufficiency, anaphylactic reaction, acute bronchitis, chronic bronchitis, pneumonia, foreign body, gastroesophageal reflux, food allergy, bee allergy, nervous cough, etc.
출처 및 참조 문헌 Sources and references
- NelsonTextbook of Pediatrics 22ND Ed
- The Harriet Lane Handbook 22ND Ed
- Growth and development of the children
- Red Book 32nd Ed 2021-2024
- Neonatal Resuscitation, American Academy Pediatrics
출처 및 참고 문헌,기관지 천식에 관한 웹 사이트와 참조
- A SUPPLEMENT TO PEDIATRICS, SYNAPSIS BOOK, BEST ARTICLES RELEVANT TO PEDIATRIC ALLERGY, ASTHMA, IMMUNOLOGY, PEDIATRICS OFFICIAL JOURNAL OF THE AMERICAN ACADEMY.12/2019
- www.aaaai.org
- www.cdc.gov/asthma
- www.lungusa.org
- www.aafa.org
- www.pedasthma-cme.com
- www.allergyasthmatech.com
- The New England Journal of Medicine, April 13, 2006
- Asthma Therapy; Michael J. Gottlieb, M.D.
- A Double-Blind Multicenter Group, Comparative Study of the Efficacy and Safety of Nedocromil Sodium in the Management of the Asthma
- Asthma Strategies for Taking Control
- The Asthma Adventure, Fisons
- Pediatric annals, March 1996
- Asthma Management: Gilbert D’Alonzo and etc.
- US National Institute of Health: Guidelines for the Diagnosis and Management of Asthma
- Asthma First, Anthem 1999
- Asthma care means teaching, not just treating, Contemporary Pediatrics September 1991
- Asthma: The Journal of Respiratory Diseases, October 1992
- the Asthma and Allergy Advance, Aug./Sept. 1990
- Long-Term Effects of Budesonide or Nedocromil in Children with Asthma, The New England Journal of Medicine, Oct. 12, 2000
- Asthma, Steroid, And Growth, The New England Journal of Medicine Oct. 12, 2000
- Effect of Long-Term Treatment with Inhaled Budesonide on Adult Height in Children with Asthma, The New England Journal of Medicine, Oct. 12, 2000
- Asthma in Children, The New England Journal of Medicine, June 1992
- Effect of Long-Term Salmeterol Treatment on Exercise-Induced Asthma, The New England Journal of Medicine, July 16, 1998
- Effect of Nebulized Ipratropium on the Hospitalization Rates of Children with Asthma, The New England Journal of Medicine, Oct. 8, 1998.
- Where B2-Adrenergics fit into step care for asthma: The Journal of Respiratory Diseases, Oct. 1992
- Bronchial Hyperresponsiveness in children with Atopic Dermatitis: Pediatrics, Jan. 1993
- Asthma, Rhinitis, and Atopy Reconsidered: The New England Journal of Medicine, March 22, 1979
- Asthma and Rhinitis Cromolyn’s role in management: The Journal of Respiratory Diseases, Jan. 1984
- Bacterial Respiratory Infection could trigger asthma: Infectious Diseases In Children, July. 2004 and others
- Nelson Textbook of Pediatrics
- Current concepts: Asthma Epidemic, The New England Journal of Medicine, Nov 23, 2006
- New asthma guidelines, Journal watch pediatrics, and adolescent medicine. vol 6, number 12. 12/2007
- Update on the 2007 National Asthma Education and Prevention Program Guidelines treatment for Asthma in children. Consultant, Jan 2008
- and others 1, 10, 11, 12, 13, 14
- AAP News, Volume 28, #8 August 2007
- The Johns Hopkins Hospital, The Harriet Lane Handbook, 18th edition
- Strategies for taking control of asthma and allergies, Asthma magazine, Jan. /Feb. 2000, p.7 and 9 and others
- 소아가정간호백과–부모도 반의사가 되어야 한다, 이상원
- Pediatric Asthma, The Pediatric Clinics of North America June 2003
- The Johns Hopkins Hospital, The Harriet Lane Handbook, 22nd edition
- Red book 31ws edition 2012
- Nelson Text Book of Pediatrics 21st Edition
- Infectious disease of children, Saul Krugman, Samuel L Katz, Ann A. Gershon, Catherine Wilfert
- 제15권 소아청소년 알레르기․ 자가 면역 질환 참조문헌 및 출처
- Emergency Care Transportation of Sick and Injured American Academy of Orthopaedic Surgeons
- Emergency Pediatrics A Guide to Ambulatory Care, Roger M. Barkin, Peter Rosen
- Allergy Management in clinical practice Louis Tuft
- Food Allergy in Children Pediatric Clinics of North America in April 2011
- 의학 용어사전 대한 의사 협회
- 그 외
Copyright ⓒ 2014 John Sangwon Lee, MD., FAAP
“부모도 반의사가 되어야 한다”-내용은 여러분들의 의사로부터 얻은 정보와 진료를 대신할 수 없습니다.
“The information contained in this publication should not be used as a substitute for the medical care and advice of your doctor. There may be variations in treatment that your doctor may recommend based on individual facts and circumstances.
“Parental education is the best medicine.